Artikel: Toezicht op zijn Brabants

De Omgevingswet, ingevoerd op 1 januari 2024, vraagt om vernieuwend toezichthouden. Dit artikel bespreekt de uitdagingen voor toezichthouders, zoals het veranderen van een controle- naar een oplossingsgerichte aanpak. In Noord-Brabant hebben omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s en waterschappen een innovatieve methode ontwikkeld. Deze stelt de kwaliteit van de leefomgeving centraal en maakt gebruik van maatwerk, zelfevaluaties door bedrijven en een focus op interne borging. De aanpak bevordert samenwerking tussen overheid en bedrijven, stimuleert tweede-orde-leren, en biedt voorspellende waarde door vroegtijdige interventie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Zorgen voor het milieu

In het artikel wordt ingegaan op de relatie tussen de zorgplichten in de Omgevingswet en twee andere belangrijke ontwikkelingen, te weten de herziening van de Richtlijn milieucriminaliteit en het ingediende wetsvoorstel inzake strafbaarstelling van ecocide. Immers, via de achterdeur van artikel 1.7a Omgevingswet en artikel 1.3 Omgevingsbesluit zal de nieuwe Richtlijn milieucriminaliteit gestalte krijgen en de vraag is wat dat mogelijk betekent voor de strafrechtelijke handhaving van milieucriminaliteit. Na een brede analyse komen de auteurs tot de conclusie dat bij alle drie de ontwikkelingen sprake is van een toch wel forse verruiming van de strafrechtelijke aansprakelijkheid voor milieucriminaliteit. En hoewel de wetgever de verwachting heeft uitgesproken dat slechts in bijzondere gevallen gebruik gemaakt zal worden van de specifieke zorgplichten en de vangnetbepaling, wordt daar toch wel een aantal voorzichtige kanttekeningen bij geplaatst. Zo wijzen zij op het toenemend aantal aangiften wegens milieucriminaliteit door individuele burgers en belangengroepen en het feit dat dit betekent dat het niet uitgesloten is dat bedrijven en hun leidinggevenden het risico lopen in de toekomst vaker voorwerp van strafrechtelijk onderzoek te worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een bedrijfsinspectie in het kader van de Awb en de toepasselijkheid van het nemo tenetur-beginsel.

Op welk moment in een bestuursrechtelijke procedure kan een overtreder met succes een beroep doen op het nemo tenetur-beginsel? En hoe dient het nemo tenetur-beginsel evenwel te worden geĂŻnterpreteerd in een bestuursrechtelijke procedure? Deze vragen komen aan de orde in een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 26 juli 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2862.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Risicomanagement en compliance met de Wwft: Rupsje-nooit-genoeg?

Bij het streven naar compliance met de Wwft moet het risicomanagement bij het risicogebaseerd naleven van deze wet niet alleen proberen in te schatten wat de toetsingscriteria van de bestuursrechtelijke handhavers van de Wwft zullen blijken te zijn, zij moet ook rekening houden met de mogelijkheid dat het OM van mening is dat bepaalde in de Wet economische delicten (Wed) genoemde artikelen van de Wwft niet worden nageleefd en er daarom sprake is van een strafrechtelijke overtreding of misdrijf. Dit artikel beargumenteert dat meten met twee maten (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk) het risicomanagement van met name banken voor een bijna onmogelijke uitdaging stelt bij het realiseren van doelmatige en duurzame compliance met de (open) normen in de Wwft. Dit artikel probeert voor banken een aantal van de daarbij optredende dilemma's en mogelijke oplossingen samen te vatten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Anticipation or obsoletion: implications of emerging technologies on risk management

The article first and foremost applies to large commercial listed companies and organizations. It should go without saying that a large part of the content is also applicable to non-listed or smaller organizations, governments, and even individuals. We begin the article with a paragraph on recent technological change, the speed of developments and the impact. We will then discuss current risk management, its nature and goal, the role of legislation, risk management in practice and the effect of certain aspects of human nature. This will make it clear that the way risk management has been dealing with technological change has most often consisted of 'responding' after the fact, as opposed to anticipating. To make it clear why that will not be enough to thrive and survive in the near future, we then do a deep(er) dive on tech developments and their exponential nature, with a focus on what is coming. We end with conclusions and recommendations.

Read More
Print Friendly and PDF ^