Wet voorkoming misbruik chemicaliën & Reikwijdte meldplicht

Hoge Raad 30 mei 2023, ECLI:NL:HR:2023:768

Dit betreft een OM-cassatie na vrijspraak wegens het niet voldoen aan de in art. 8 Verordening 273/2004 opgenomen plicht tot informatieverstrekking door geen melding te doen van het vervoeren/ontvangen/opslaan/voorhanden hebben van grote hoeveelheden drugsprecursoren (art. 2.a Wet voorkoming misbruik chemicaliën). Er waren prejudiciële vragen gesteld aan HvJEU. Het HvJEU heeft het begrip “marktdeelnemer” a.b.i. art. 2.d Verordening 273/2004 zo uitgelegd dat alleen personen die betrokken zijn bij het binnen legaal kader in de handel brengen van geregistreerde stoffen, kunnen worden beschouwd als “marktdeelnemer”. Een natuurlijke persoon of rechtspersoon die in kader van illegale activiteit is betrokken bij in handel brengen van in EU geregistreerde stoffen, is daarom geen “marktdeelnemer”. Dit brengt mee dat voor veroordeling wegens niet naleven van de meldplicht is vereist dat verdachte kan worden aangemerkt als “marktdeelnemer”. Dit te bewijzen bestanddeel kan niet worden bewezen verklaard als komt vast te staan dat verdachte in kader van illegale activiteit betrokken is bij in handel brengen van betreffende geregistreerde stoffen. Daarvan is in ieder geval sprake als verdachte m.b.t. geregistreerde stoffen gedragingen heeft verricht, die een in Opiumwet strafbaar gesteld feit opleveren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Voorstel van de Commissie tot herziening van de richtlijn verontreiniging vanaf schepen

Het voorstel brengt de EU-richtlijn in overeenstemming met de internationale regelgeving en breidt het toepassingsgebied ervan uit tot een breder scala aan verontreinigende stoffen. Ook voorziet het voorstel in een versterkt rechtskader voor sancties en de toepassing ervan, zodat de nationale autoriteiten in geval van illegale lozing passende maatregelen kunnen nemen en sancties kunnen opleggen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bestuurdersaansprakelijkheid ten aanzien van ESG: stemmingmakerij of een reëel risico?

Omdat het veelal buitengewoon open normen betreft, zijn de ESG-gerelateerde verplichtingen slechts beperkt strafrechtelijk handhaafbaar. Het initiatiefwetsvoorstel verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen bevat bijvoorbeeld slechts een strafbaarstelling van de rapportageverplichting over gepaste zorgvuldigheid. In relatie tot de CSRD lijkt het voornemen te bestaan om het niet (tijdig) deponeren van het duurzaamheidsverslag strafbaar te stellen over de band van de Wet op de Economische Delicten. Ondanks deze beperkte 'directe' strafrechtelijke handhaafbaarheid, zien wij toch ook op het terrein van ESG toenemende risico’s voor feitelijk leidinggevenden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Europarlementariërs willen dat bedrijven hun negatieve impact op mens en planeet inperken

De nieuwe regels zullen van toepassing op ondernemingen die gevestigd zijn in de EU, ongeacht hun sector, met inbegrip van financiële diensten, met meer dan 250 werknemers en met een wereldwijde omzet van meer dan 40 miljoen euro, evenals op moedermaatschappijen met meer dan 500 werknemers en een wereldwijde omzet van meer dan 150 miljoen euro. Niet-EU-bedrijven met een omzet van meer dan 150 miljoen euro — als er in de EU ten minste 40 miljoen euro werd gegenereerd — zullen ook onder de wetgeving vallen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Oplegging voorlopige maatregel ex art. 29 WED: gehele stillegging van de onderneming voor 6 maanden (m.u.v. akkerbouw)

Rechtbank Overijssel 24 april 2023, ECLI:NL:RBOVE:2023:1457

Verdachte is veehouder en exploitant van vleesvee, te weten runderen en schapen. De economische raadkamer is van oordeel dat de belangen die door de vermoedelijk overtreden voorschriften worden beschermd, te weten de belangen ten aanzien van een goede zorg voor de gezondheid en het welzijn van vee in de agrarische sector, in dit geval een onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk maken.

Read More
Print Friendly and PDF ^