Bestuurlijk organisatierecht: positie toezichthouders

De afgelopen paar jaar is er veel discussie over de bestuurlijk-juridische positie van toezichthouders. Dat zij onafhankelijk moeten zijn van de sector waarop zij toezicht houden staat buiten kijf, maar van verschillende kanten wordt gepleit voor onafhankelijkheid ten opzichte van de politiek. Welke doelstellingen dient onafhankelijk publiek toezicht en hoe is dit georganiseerd in Nederland? Hoe onafhankelijk is dit toezicht, of hoe onafhankelijk zou dit moeten zijn? En voldoet publiek toezicht nog steeds aan de politiek-bestuurlijke realiteit van nu?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Toezicht op het accountantsberoep: handhaving of opvoeding en rechtsbescherming

De AFM heeft de bevoegdheid de individuele accountants via de tuchtrechter aan te spreken, waarbij ten volle getoetst kan worden of door de betrokken accountant de beroepsnormen werden gerespecteerd. De AFM koos er echter voor op basis van de beperkte waarnemingen die zij deed verstrekkende conclusies te trekken over de betrokken accountantsorganisaties, waarbij de gehanteerde interpretatie van de beroepsnorm niet werkelijk getoetst wordt. Daarnaast zocht de AFM in haar toezicht de grenzen op van hetgeen waarop beoogd was toezicht te houden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling voor internationale beleggingsfraude bij de handel in valuta: redelijke termijn van 6 jaar gerechtvaardigd vanwege omvang van het onderzoek en de grote mate van ingewikkeldheid

Rechtbank Noord-Holland 28 oktober 2021, ECLI:NL:RBNHO:2021:9535

In de kern heeft de verdachte zich schuldig gemaakt aan beleggingsfraude bij de handel in valuta. Dit heeft langdurig plaatsgevonden en door de verdachte en zijn medeverdachte werd op georganiseerde wijze, via (achtereenvolgens) hun organisaties IB Capital LP en IB Capital FX (NZ) LLP, misbruik gemaakt van het vertrouwen dat hun klanten in deze organisaties meenden te mogen stellen. Terwijl al van tevoren een heimelijke afspraak bestond die ertoe strekte dat de beleggers bij de handel in valuta enkel verlies zouden kunnen lijden, hebben de verdachte en zijn medeverdachte hun klanten ertoe bewogen aanzienlijke bedragen in te leggen. Daarvan hebben de verdachte en zijn medeverdachte, samen met hun Amerikaanse collega’s naam 1 en naam 2, op grote schaal geprofiteerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kosten toezicht betaalinstellingen

Op 4 juni 2021 publiceerde het ministerie van Financiën de Regeling bekostiging financieel toezicht 2021. In de Regeling bekostiging financieel toezicht 2021 zijn onder meer de tarieven en maatstaven vastgesteld voor het toezicht op betaalinstellingen en elektronischgeldinstellingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Onderzoek BFT bij Pels Rijcken afgerond

Het BFT heeft zijn onderzoek naar het handelen van notaris Oranje bij Pels Rijcken op 3 november afgerond. De belangrijkste conclusies zijn dat Oranje alleen fraudeerde. Het onderzoek heeft geen aanwijzingen opgeleverd dat er sprake was van betrokkenheid van andere notarissen van Pels Rijcken; noch is gebleken dat zij enig financieel voordeel hebben genoten. Daarnaast concludeert het BFT dat het interne en collegiale toezicht door Pels Rijcken tekort schoot. Deze tekortkomingen hebben eraan bijgedragen dat de fraude heeft kunnen plaatsvinden. Er heeft lange tijd een tekort bestaan op de derdenrekening. De tekortkomingen bestonden onder meer uit het niet toepassen van de eigen kantoorregels en het noodzakelijke collegiale toezicht op het verloop van de stand van de derdenrekening. Het BFT zal deze normschendingen voorleggen aan de tuchtrechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^