The Harmonisation of Criminal Sanctions in the European Union - A New Approach

The use of minimum maximum penalties in order to harmonise criminal sanctions under Art. 83 TFEU has proven little effective so far. A project by the European Criminal Policy Initiative (ECPI), which was concluded recently, demonstrates that a reasonable harmonisation of sanctions must be preferably based on a system of relative comparability. Such a system would allow for an internal consistency of each national model, while simultaneously granting the European Union the possibility to classify the harmonised offences into a predetermined number of categories and by this means create a systematic and hierarchic rapport between the offences harmonised under EU law.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kan zaak op de voet van art. 80a RO worden afgedaan als in de schriftuur wordt verzocht een prejudicieel advies te vragen aan het EHRM?

Hoge Raad 29 oktober 2019, ECLI:NL:HR:2019:1635

Als in een schriftuur wordt verzocht om een prejudicieel advies, dan speelt de vraag in hoeverre de Hoge Raad gehouden is hierop inhoudelijk te reageren. Vereist een middel waarin een dergelijk verzoek is neergelegd steeds een gemotiveerde reactie, of kan een dergelijk middel in voorkomende gevallen ook afgedaan worden met een verkorte afdoening op grond van art. 80a of art. 81 RO? Een antwoord hierop kan gevonden worden in de zaak Baydar tegen Nederland.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Fighting Terrorism through the European Public Prosecutor’s Office (EPPO)?

The EPPO was established by Regulation 2017/1939, which entered into force on 20 November 2017, under enhanced cooperation to fight crimes affecting the Union budget. The Office is currently in the set-up phase with the aim of becoming operational at the end of 2020. On 12 September 2018, the Commission published a Communication on the extension of the EPPO’s competences to cross-border terrorist crimes and invited the European Council to take this initiative forward at the informal summit in Sibiu on 9 May 2019. As a single, decentralised European prosecution office, the EPPO could become an effective tool in investigating, prosecuting and bringing to judgement terrorist crimes and add a European dimension to the current efforts. Compared to the present horizontal, multinational approach, the EPPO would create a vertical, European relationship amongst the Member States and Union actors. This could be a decisive qualitative improvement, which would help overcoming the divergences of effective investigation and prosecution of terrorist crimes across the EU.

Read More
, ,
Print Friendly and PDF ^

België veroordeeld voor schending EVRM door te late oproeping voor hof van cassatie

Op 22 oktober 2019 is België door het EHRM veroordeeld voor een schending van het EVRM door een te late oproeping voor het hof van cassatie. Het EHRM bepaalt dat justitie de partijen binnen een redelijke termijn moet informeren over de zitting en zij de mogelijkheid moeten hebben om te kunnen antwoorden op de (al dan niet mondeling genomen) conclusie van de advocaat-generaal voor het Hof van Cassatie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De uitleg van het begrip rechterlijke autoriteit bij de uitvaardiging van een Europees arrestatiebevel

Op 27 mei 2019 heeft het Hof van Justitie bij prejudiciële beslissing in drie zaken een uitspraak gedaan over de uitleg van het begrip ‘rechterlijke autoriteit’ in verband met het uitvaardigen van een Europees arrestatiebevel. Met een rechterlijke autoriteit wordt volgens het Hof van Justitie niet bedoeld het openbaar ministerie van een lidstaat dat niet onafhankelijk is van de uitvoerende macht, met name de minister van Justitie.

Read More
Print Friendly and PDF ^