Verordening over cyberbeveiliging binnen EU-instellingen, organen en instanties in het EU-Publicatieblad verschenen

De verordening bepaalt dat elke instelling, orgaan of instantie van de EU een intern kader voor het beheer, de governance en de controle met betrekking tot cyberbeveiligingsrisico’s moet vaststellen. Daarnaast voorziet de verordening in de oprichting van een inter-institutionele raad voor cyberbeveiliging. Die raad bestaat uit vertegenwoordigers van de instellingen, organen en instanties van de EU.

Read More
Print Friendly and PDF ^

DNB publiceert voor het eerst haar Cyberstrategie

Digitalisering en geopolitieke spanningen vergroten de cyberrisico's waaraan de financiële sector blootstaat. In de cyberstrategie legt DNB uit hoe ze zich inzet om de cyberweerbaarheid van de financiële sector te verhogen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Mutual Admissibility of Evidence and Electronic Evidence in the EU

This article seeks to provide arguments in support of legislative action on mutual admissibility of evidence and electronic evidence in criminal proceedings at the EU level. To this end, it will first describe the status quo and then the main features of a corresponding proposal recently tabled by the European Law Institute. In the light of this proposal, the author explains why Member States should reconsider their traditional stance against any EU initiative on evidentiary rules in criminal proceedings. Ultimately, especially in this new digital era, the best solution to prevent the inadmissibility of cross-border evidence is to adopt a set of minimum rules.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Gathering Electronic Evidence for Administrative Investigations

The intense debate over the past few years on access to data for criminal investigations has led to the adoption of the E-evidence package. Yet, electronic evidence is no less crucial for punitive administrative proceedings. One administrative investigation authority that could benefit from more extensive access to electronic evidence is OLAF, which, at this point, does not seem to have the power to request data from service providers. Such powers could be essential, however, for the detection and investigation of fraud or corruption. This article argues the need for a general and thorough reflection on access to electronic evidence from Internet Service Providers (ISPs) in administrative punitive proceedings. It also discusses the transfer of this type of evidence between administrative and criminal proceedings (in both directions) in order to more specifically justify an extension of OLAF’s powers to be able to request such evidence.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Europees Parlement en Raad bereiken politiek akkoord over nieuwe AI-Verordening

De Artificial Intelligence (AI)-verordening van de EU waarover het politiek akkoord is bereikt moet het eerste uitgebreide rechtskader voor artificiële intelligentie wereldwijd worden. Verantwoorde innovatie in Europa wordt gestimuleerd doordat de AI-regelgeving is toegespitst op identificeerbare risico's. Door de veiligheid en grondrechten van bevolking en bedrijfsleven te waarborgen, kan met de nieuwe AI-Verordening de ontwikkeling, uitrol en toepassing van betrouwbare AI in de EU worden bevorderd.

Read More
Print Friendly and PDF ^