Artikel: Fomo in de financiële markten

De laatste maanden is het verschijnsel van ‘pump and dump’ in de financiële markten wederom regelmatig in het nieuws: ‘Investors lost billions of dollars in July betting on a handful of small US-listed Chinese stocks that ­plunged in value shortly after being heavily promoted on social media.’ Bij ‘pump and dump’ gaat het erom dat een persoon of bedrijf, of een groep van personen of bedrijven, een aandeel of een ander financieel instrument promoot via verschillende kanalen om de koers omhoog te brengen. Dat is het ‘pump’-gedeelte van de manipulatie. De kanalen kunnen bestaan uit online fora, maar tegenwoordig wordt ook veel meer gebruikgemaakt van crossmediale strategieën. De marketing kan lopen via een combinatie van sociale en gewone media, zoals WhatsApp, Snapchat en YouTube. Zodra de koers van het aandeel of het financieel instrument op een hoger niveau is gezet doordat de ‘pump-marketing’ met name retailbeleggers heeft aangezet om te kopen, zal het consortium dat de ‘pump and dump’ heeft georganiseerd, de aangehouden aandelen of andere financiële instrumenten tegen de hogere prijs verkopen.

Print Friendly and PDF ^