Onderzoek naar miljoenenfraude met ondergronds bankieren

Op 1 maart heeft de FIOD een 43-jarige man uit Rotterdam aangehouden. Hij wordt onder andere verdacht van witwassen en het zonder vergunning aanbieden van betaaldiensten. Diverse panden in Rotterdam, de woning en een tuinhuis van de verdachte zijn doorzocht. Tevens werd in samenwerking met Defensie gezocht in een bedrijfspand. Daarbij is beslag gelegd op fysieke en digitale administratie, bankrekeningen, een auto en ruim € 100.000,- aan contant geld. De verdachte is vandaag voor 14 dagen in bewaring gegaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM: Intensievere aanpak criminele geldstromen wordt voortgezet

Het Openbaar Ministerie heeft in 2021 effectief criminele geldstromen verstoord en afgepakt. Uit de cijfers van 2021 is gebleken, dat het aantal witwasonderzoeken is toegenomen van 4.354 naar 5.820. Daarnaast is er voor een waarde van 368 miljoen euro beslag gelegd: wat een flinke stijging is ten opzichte van eerdere jaren (2019: 258 mln, 2020: 303 mln). Naast het rechercheren op drugs of wapens, wordt steeds vaker het (criminele) vermogen onderzocht dat op onverklaarbare wijze is ontstaan. Een toename van dergelijke witwasonderzoeken frustreert criminele activiteiten op een zeer efficiënte manier.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De rol van het zwijgen van de verdachte in de bewijsconstructie van witwassen

In dit artikel wordt de vraag beantwoord of bij witwassen zonder gronddelict het zwijgen van de verdachte in de praktijk wordt gebruikt om een ‘bewijsgat’ te vullen en zodoende als bewijs wordt gebruikt. Hiertoe zijn honderd uitspraken van Nederlandse rechtbanken en hoven tussen 2010 en 2021 systematisch en kwalitatief geanalyseerd. Hieruit blijkt dat het zwijgen niet wordt gebruikt om een bewijsgat te vullen, maar wel de rechterlijke overtuiging kan bevestigen en (de interpretatie van) het bewijs sterkt en de verdachte wellicht beter de kans kan benutten om een alternatief scenario te schetsen. Daarnaast worden aandachtspunten voor de rechtspraak aangedragen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EBA concludes Luanda leaks investigation: significant differences in competent authorities’ responses to emerging money laundering risks

The European Banking Authority (EBA) published today the findings of its assessment of competent authorities’ responses to the 2020 Luanda leaks. The EBA found that competent authorities across the EU adopted significantly different approaches for identifying and tackling money laundering (ML) and terrorist financing (TF) risks highlighted by the leaks. These approaches varied beyond what the EBA would have expected under a risk-based approach.

The information contained in the documents leaked by the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) on the financial affairs of Isabel dos Santos or her associates raised a number of concerns, that included the risk that financial institutions in the EU were handling the proceeds from corruption.

The EBA worked to understand the steps AML/CFT competent authorities in the EU had taken to assess the ML/TF risks to which their sector was exposed, in light of this information. The EBA found that more than half of all competent authorities assessed the information provided in the leaked ICIJ documents. Several of those authorities subsequently identified institutions that had links with Isabel dos Santos and her associates, in spite of the fact that these institutions had not been explicitly mentioned by the ICIJ. On the other hand, other competent authorities took no action when the leaks were released. This suggests that there is a risk that proceeds from corruption linked to Isabel dos Santos and her associates may not have been detected and may continue to be laundered through the EU’s financial sector. In addition, the EBA noted that not all competent authorities took advantage of existing cooperation channels to exchange information and improve their understanding of the ML/TF risks to which their sector was exposed in this context.

The existing EBA Guidelines set clear expectations of the way competent authorities should identify, assess and manage the ML/TF risks highlighted by the Luanda Leaks holistically and across all areas of supervision. The EBA also identified good practices in some Member States, including steps by competent authorities to put in place dedicated processes to identify and swiftly react to instances of crystallised ML/TF risk, as was the case in the Luanda Leaks.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^

Advies AG bij HvJ-EU over publieke toegang tot informatie over UBO's

In zijn conclusie van 20 januari 2022 concludeert advocaat-generaal Giovanni Pitruzzella dat de vierde antiwitwasrichtlijn (richtlijn 2015/849), zoals gewijzigd bij de vijfde antiwitwasrichtlijn (richtlijn 2018/843), gedeeltelijk ongeldig is. In essentie gaat de zaak over de vraag hoe een evenwicht kan worden gevonden tussen transparantievereisten (betreffende uiteindelijke begunstigden en de zeggenschapsstructuren van ondernemingen met het oog op de voorkoming en bestrijding van witwassen de financiering van terrorisme) en de eerbiediging van de grondrechten (met name het recht van de uiteindelijke begunstigden op privacy en bescherming van hun persoonsgegevens).

Read More
Print Friendly and PDF ^