Effectief ingrijpen bij bedrijfsschandalen, ook als het lastig is

De strafzaak tegen de voormalig topman van Jumbo roept fundamentele vragen op over de grens tussen privé en professioneel handelen. Wat als niet alleen de individu, maar ook de organisatie zelf eerder serieus was bevraagd?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel 6 EVRM voor de overheid?

Kan de overheid zich beroepen op bescherming van in het EVRM neergelegde mensenrechten? Voor velen is de vraag stellen haar beantwoorden. Neen, is de communis opinio. De Centrale Raad van Beroep beantwoordt de opgeworpen vraag echter bevestigend. ‘De Raad sluit zich aan bij het oordeel van de Hoge Raad dat artikel 6, eerste lid, van het EVRM het in die bepaling neergelegde recht toekent aan eenieder, derhalve ook aan publiekrechtelijke lichamen.’2 Dat is vanuit verschillende perspectieven een hoogst opmerkelijke overweging.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rechtsbescherming tegen bestuurlijke gegevensverwerkingen: toegang, toetsing en schadevergoeding

Het proefschrift van Fatma Çapkurt onderzoekt hoe burgers rechtsbescherming kunnen krijgen tegen de verwerking van hun persoonsgegevens door bestuursorganen. Zij concludeert dat de doorwerking van de AVG in het bestuursrecht gebrekkig is, omdat de AVG en de Awb op verschillende uitgangspunten berusten. Veel gegevensverwerkingen vallen buiten het besluitbegrip van de Awb, waardoor burgers vaak naar de civiele rechter moeten. De bestaande jurisprudentie, zoals de 1 april-uitspraken en de zaak X/BFT, biedt slechts beperkte oplossingen. Çapkurt pleit daarom voor uitbreiding van bestuursrechtelijke rechtsbescherming bij feitelijke gegevensverwerkingen. Zo kan het bestuursrecht beter aansluiten bij de digitale bestuurspraktijk en het recht op privacy.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Secundaire aansprakelijkheid voor overheidsoptreden binnen de strafrechtspleging

Een trend van de laatste decennia binnen het aansprakelijkheidsrecht is de toename van het aantal secundaire-aansprakelijkheidszaken, waarbij een benadeelde zijn schade niet op de directe schadeveroorzaker maar op een andere, vaak draagkrachtigere partij probeert te verhalen. Ook de overheid wordt in toenemende mate geconfronteerd met secundaire-aansprakelijkheidsprocedures. In deze bijdrage wordt ingegaan op secundaire-overheidsaansprakelijkheidskwesties die verband houden met overheidsoptreden binnen de strafrechtspleging. De auteurs bespreken hoe wordt beoordeeld of de overheid (secundair) aansprakelijk is voor schade die kan worden gerelateerd aan justitiële en strafvorderlijke overheidstaken en hoe de bijzondere positie van de overheid in die beoordeling een rol speelt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Milieubescherming en oorlogsdreiging: de kool en de geit sparen?

De opvatting dat milieu- en defensiebelangen fundamenteel tegengesteld zijn, is niet alleen steeds vaker te horen in het maatschappelijk debat, maar ligt ook ten grondslag aan de veelbesproken Wet op de defensiegereedheid. Dit conceptwetsvoorstel maakt het mogelijk milieuregels aan de kant te schuiven ten behoeve van defensieactiviteiten, zoals schietoefeningen. Zowel bij dit wetsvoorstel als de opvatting die daaraan ten grondslag ligt, kunnen kritische kanttekeningen worden geplaatst.

Read More
Print Friendly and PDF ^