De FATF evaluatie van Nederland: een goed resultaat, maar er moet nog wel iets gedaan worden

Op 24 augustus 2022 is het Mutual Evaluation Report van de Financial Action Task Force (FATF) over de Nederlandse maatregelen ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering gepubliceerd. Dit rapport is het resultaat van een proces van ongeveer drie jaar waar meer dan 200 mensen van diverse overheidsinstanties en private partijen in Nederland aan hebben bijgedragen. Het rapport van ongeveer 300 pagina's beschrijft zeer gedetailleerd hoe Nederland de internationale standaard van de FATF inzake anti-money laundering and combating the financing of terrorism (AML/CFT) heeft geïmplementeerd. Kort gezegd worden de Nederlandse AML/CFT maatregelen over het algemeen als effectief en robuust beoordeeld. En ook vergeleken met de resultaten van andere landen scoort Nederland heel goed. Toch zijn er nog wel meerdere verbeterpunten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bureau Toezicht Wwft: boeten nader belicht

Witwassen is en blijft een actueel thema. Eind oktober diende Minister Kaag het wetsvoorstel 'Plan van aanpak witwassen' in. Het wetsvoorstel moet contante betalingen boven de € 3.000 verbieden en de mogelijkheid van informatie-uitwisseling tussen 'poortwachters' vergemakkelijken. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (hierna: Wwft) is één van de belangrijkste 'middelen' die wordt ingezet in de strijd tegen witwassen. De Wwft legt verregaande verplichtingen op aan instellingen die een poortwachtersfunctie hebben of werkzaam zijn in een risicovolle branche. Het toezicht op de Wwft-instellingen is bij verschillende toezichthouders belegd. Het Bureau Toezicht Wwft van de Belastingdienst houdt, samen met andere toezichthouders, toezicht op de naleving van de Wwft. Evenals de overige toezichthouders heeft het Bureau Toezicht Wwft van de Belastingdienst een aantal instrumenten tot haar beschikking om de Wwft en de daaruit voortvloeiende regels te handhaven. Een van die instrumenten is het opleggen van een bestuurlijke boete. Het Bureau Toezicht Wwft heeft in de afgelopen periode in totaal veertien boeten gepubliceerd op haar website. In deze bijdrage worden deze boeten tegen het licht gehouden en vergeleken met die van andere toezichthouders. Allereerst zal kort worden stilgestaan bij de rol van het Bureau Toezicht Wwft als zodanig en in welke relatie het Bureau tot de overige toezichthouders staat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Export control of cybersurveillance items in the new dual-use regulation: The challenges of applying human rights logic to export control

In 2021, the Recast Dual-Use Regulation entered into force. The regulation includes a heavily debated new provision on the export control of so-called cybersurveillance items. This provision departs from the traditional logic of export control rules in multiple ways. Most importantly, it positions human rights considerations as an important factor in the export control of a flexible range of technologies. This article explores the operation, implications and challenges of this new human rights-orientated approach to export control of digital surveillance technologies. Taking the definition of cybersurveillance items as a starting point of the analysis, the article draws on surveillance-related case law of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union, to define the potential scope of application of the open-ended cybersurveillance concept of the Regulation. By exploring how this concept maps to technologies often connected with human rights infringements, such as facial recognition, location tracking and open-source intelligence, the article highlights the challenges of applying this new approach and underscores the need for its further development in practice.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Next steps in tax compliance and against tax evasion: The Dutch Code compared against the UK FCA

The strategic role for taxation has substantially changed and the risk of reputational damages as a result on non-compliance or naming and shaming is present. This means that taxation has evaluated from a cost or accounting matter to being part of the licence to operate. On 18 May 2022, more than 40 major Dutch multinationals signed up to the new Dutch Tax Governance Code (the Code), which the Confederation of Netherlands Industry and Employers (VNO-NCW) prepared. The Code was drawn up in consultation with most of Dutch listed companies and with further input from the Dutch trade unions, NGOs, tax experts and academics and is a good example of self-regulation. So why are these multinational enterprises signing up to these initiatives? And how does the Code compare against initiatives in order jurisdictions, for instance, the UK Criminal Finances Act 2017 that also places anti-tax evasion measures on businesses?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Formele aspecten van horizontaal toezicht

Van een integer handelende overheid mag worden verwacht dat deze zich niet alleen houdt aan de letter van de wet, maar ook aan de geest van de wet. Belangrijk is dat de overheid als wetgever een voor de burgers kenbaar wettelijk kader schept waarin rechten en verplichtingen tussen burger en overheid duidelijk zijn geregeld. Dat geldt voor de overheid als geheel maar zeker ook voor de belastingdienst. Ook voor de overheid als uitvoerder geldt dat deze binnen de wettelijke kaders dient te opereren, dit wederom naar zowel de letter als naar de strekking van de wet. Daarbij komt dat de overheid zich als uitvoerder van de wet mede dient te laten leiden door algemene beginselen van behoorlijk bestuur. In dat licht willen wij enkele opmerkingen plaatsen van voornamelijk formeel rechterlijke aard bij het horizontaal toezicht zoals dat door de Belastingdienst wordt uitgeoefend.

Read More
Print Friendly and PDF ^