Artikel: De positie van het slachtoffer bij de OM-strafbeschikking

Wat is de positie is van het slachtoffer bij de oplegging van de OM-strafbeschikking? Over deze vraag is de afgelopen tijd veel te doen. De Nationale Ombudsman heeft binnen een half jaar twee brieven gestuurd naar de minister van Justitie en Veiligheid waarin hij stelt dat de positie van slachtoffers bij een vervolging door een OM-strafbeschikking onvoldoende is gewaarborgd. De brieven van de Ombudsman herhalen daarmee de standpunten van Slachtofferhulp Nederland en slachtofferadvocaten. In de media wordt het bericht herhaald dat te weinig rekening zou worden gehouden met de belangen van het slachtoffer bij de afdoening van een strafbaar feit met een OM-strafbeschikking. De minister heeft in reactie op de eerste brief van de Nationale Ombudsman geantwoord dat in het merendeel van de zaken wel aan de belangen van slachtoffers recht wordt gedaan. Dit heeft de kritiek niet weggenomen. In de meest recente brief van de Nationale Ombudsman wordt ook het artikel van Hommes en Kristen in Delikt en Delinkwent aangehaald waarin zij betogen dat het spreekrecht van het slachtoffer bij de oplegging van een OM-strafbeschikking onvoldoende wordt gewaarborgd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een kijkje in de Italiaanse keuken

In het regeerakkoord stelt het kabinet Rutte IV dat ondermijnende criminaliteit vraagt om een harde, realistische en effectieve aanpak. De aanpak van ondermijning moet onder meer worden verstevigd door aanpassing van wetgeving, opsporing, straffen, gegevensuitwisseling en detentie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Is Less More? Field Evidence on the impact of Anti-bribery Policies on Employee Knowledge and Corrupt Behavior

The most common way companies seek to improve legal rule knowledge is by adopting corporate policies and communicating them to their employees. While expected by multiple regulatory authorities and widely employed by corporations –by now also in shorter formats– evidence documenting the effectiveness of such corporate policies in improving legal rule knowledge, particularly from the field, is lacking. We thus conducted an extensive online field experiment in which we randomly assigned 1,235 employees of an international technology company to four treatments. In the Long Policy treatment, employees received a 19-page traditional policy written in standard legalese language. The Short Policy treatment entailed a shortened 4- page version of this classic policy, and in the Infographic treatment, employees received an illustrated overview of the essential rules on a single page. Notably, a fourth group received no policy and served as a Control treatment. After reading the policy, employees completed several measures assessing their rule knowledge, perceived social norms and played an incentivized bribery game. We find that a) none of the types of policies presented improves rule knowledge or reduces corrupt behavior compared to the control treatment, and b) no differences exist between the policies in influencing rules knowledge or in reducing corrupt behavior. Instead, we find robust evidence indicating that people form their beliefs about corporate rules and decide to engage in corrupt behavior based on what they consider to be the norm.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De Hoge Raad als higher tribunal in de zin van artikel 14 lid 5 IVBPR

Een recente zienswijze van het VN Mensenrechtencomité illustreert dat de strafrechtelijke cassatieprocedure in Nederland op gespannen voet kan komen te staan met artikel 14 lid 5 IVBPR. In dit artikel is bepaald dat eenieder die wegens een strafbaar feit is veroordeeld het recht heeft op een ‘review by a higher tribunal according to law’ van de ‘conviction and sentence’. Deze spanning doet zich voor als de verdachte na een vrijspraak in eerste aanleg in hoger beroep alsnog wordt veroordeeld en de Hoge Raad in feite als eerste ‘higher tribunal’ optreedt. Voldoet dat optreden aan de verdragsrechtelijke eisen, in het bijzonder wanneer de klachten met een standaardmotivering worden afgewezen?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Proefschrift biedt inzicht in ontwikkeling integriteitsmanagement publieke sector

Op 9 november jl. verdedigde Alain Hoekstra, senior beleidsmedewerker bij de afdeling Kennis en Preventie van het Huis, zijn proefschrift “Integriteitsmanagement in publieke organisaties: Inhoud en vormgeving” aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met zijn proefschrift diept Hoekstra de kennis over het managen van publieke integriteit verder uit.

Read More
Print Friendly and PDF ^