Artikel: Definitie processtuk kan ook interne OM-notitie omvatten

Op 16 februari 2021 wees de Hoge Raad een arrest over de reikwijdte van het begrip ‘processtuk’ in de zin van artikel 149a Sv. Aan de orde was de vraag of een onderdeel van het OM-journaal waarin de beslissing tot het horen van een getuige is genoteerd, aan het procesdossier moest worden gevoegd. Het gerechtshof overwoog: ‘Vooropgesteld wordt dat het bij dit stuk of deze stukken gaat om naar zijn/hun aard interne stukken die om die reden al in beginsel niet aan het procesdossier behoren te worden gevoegd.’ De Hoge Raad ging daar echter niet in mee en oordeelde: ‘Bepalend is dus niet primair de aard van het stuk, maar de relevantie daarvan voor de ter terechtzitting door de rechter te nemen beslissingen.’

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rechterlijke toetsing in het milieurecht

Het ‘milieu’ is geen persoon en heeft geen eigen stem in de rechtszaal. Het milieu is kwetsbaar en moet daarom worden beschermd. Die bescherming wordt ingeroepen door burgers, bedrijven, bestuursorganen en belangenorganisaties. Zij doen een beroep op internationale, nationale en lokale regels en rechtsbeginselen bij de rechter. Rechtspraak is mensenwerk. Door de tijden heen is de rechter steeds anders gaan toetsen. Deze bijdrage beperkt zich tot de rechterlijke toetsing in de bestuursrechtspraak. Na een korte algemene introductie in bestuursrechtelijk toetsen, zal eerst een overzicht worden gegeven van de milieurechtspraak door de tijden heen. In het tweede deel wordt stilgestaan bij de toenemende betekenis van de evenredigheidstoetsing en de rol van deze toetsing in de toekomst na inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De laatste vijf jaar Wet Bibob

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: de ‘ Wet Bibob’) heeft volgend jaar 20 kaarsjes op haar taart staan. De wet is in 2003 ingevoerd als bestuurlijk instrument om het faciliteren van criminele activiteiten te voorkomen.[2] Hoewel de eerste geluiden kritisch waren,[3] heeft de wet zichzelf inmiddels bewezen. In de tussentijd is er veel duidelijk geworden over de toepassing van de wet en hebben de nodige aanpassingen plaatsgevonden (of die staan op de planning). In dit overzichtsartikel gaan wij in op deze ontwikkelingen. In dit artikel leggen wij de focus op de ontwikkelingen in de Wet Bibob over de afgelopen vijf jaar op het gebied van vergunningverlening door gemeenten (2018-2022) en de relevante rechtspraak. Ook zal een doorkijk worden geboden naar de toekomst.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Raakpunten zonder verbinding. Observaties over de verhouding tussen bestuurs- en strafrecht

In het ordeningsrecht, dus ook in het milieurecht, zijn de raakpunten van bestuursrecht en strafrecht velerlei. Deze bijdrage is de uiting van de verbazing van een strafrechtbeoefenaar over het hapsnap-karakter van die raakpunten en over het ontbreken van een omvattende visie over de onderlinge verhouding van die twee systemen in de handhaving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Nevenwerkzaamhedenbeding en ambtelijke integriteit

Per 1 augustus 2022 is artikel 7:653a BW in werking getreden, waarmee een nieuw arbeidsrechtelijk regime voor nevenwerkzaamheden is gaan gelden. Op grond van dit artikel is een nevenwerkzaamhedenbeding in een arbeidsovereenkomst nietig, tenzij het kan worden gerechtvaardigd door objectieve redenen. Voor genormaliseerde ambtenaren was in de Ambtenarenwet 2017 al een speciale regeling omtrent nevenwerkzaamheden opgenomen. In deze bijdrage zullen wij bezien of de invoering van artikel 7:653a BW gevolgen heeft voor de genormaliseerde ambtenaar.

Read More
Print Friendly and PDF ^