Jaarplan van het Huis voor Klokkenluiders

Voor het jaar 2025 heeft het Huis voor Klokkenluiders een aantal speerpunten vastgesteld, die bijdragen aan betere bescherming van klokkenluiders. Dit doen ze onder meer door hun vindbaarheid voor potentiĆ«le melders te vergroten als laagdrempelig aanspreekpunt. Daarnaast helpen ze werkgevers die zich nog niet aan de Wbk houden met de inrichting van hun integriteitsbeleid (waaronder specifiek in het MKb en de zorg) en nemen ze een centrale rol in binnen het meldlandschap. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het bewijsvermoeden in de Wet bescherming klokkenluiders: hoe weerleg je dat?

Parket bij de Hoge Raad 22 november 2024, ECLI:NL:PHR:2024:1260

De Wet bescherming klokkenluiders verbiedt om klokkenluiders te benadelen. Deze wet bevat bovendien een bewijsvermoeden dat benadeling van een werknemer verband houdt met een door hem gedane klokkenluidersmelding. Het is aan de werkgever om dat vermoeden te weerleggen. Maar wat is daarvoor vereist? Kan de werkgever daarbij volstaan met het ontzenuwen van het vermoeden door het leveren van zogeheten tegenbewijs, of moet hij het tegendeel bewijzen van wat wordt vermoed?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wijzigingen in de nieuwe wet bescherming klokkenluiders: wat verandert er nog meer voor werkgevers?

De nieuwe klokkenluiderswet is intussen alweer enige tijd in werking. Met deze wet is de Wet Huis voor klokkenluiders gewijzigd, die gold sinds 1 juli 2016. De Wbk noopt werkgevers tot aanpassing van hun klokkenluidersregelingen en tot het maken van strategische keuzes bij het publiceren van de eigen klokkenluidersregeling. Ook dwingt de nieuwe wet tot het maken van keuzen bij het sluiten of wijzigen van onder meer arbeids- consultancy-, management-, aansluitings- en vaststellingsovereenkomsten. Binnenkort komen daar nadere wijzigingen bij, op grond waarvan de klokkenluidersregelingen nogmaals dienen te worden aangepast en het mogelijk wordt gemaakt anoniem meldingen te doen. De naleving daarvan wordt mogelijk in de nabije toekomst verstrekt door het Huis voor Klokkenluiders sanctiebevoegdheden toe te kennen die het kan uitoefenen tegen werkgevers. Ik licht hieronder de voornaamste wijzigingen voor werkgevers toe en geef handvatten hoe de organisatie de risico's in verband met (klokkenluiders)klachten zoveel mogelijk kan beperken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Huis voor Klokkenluiders verwacht toezicht- en sanctiebevoegdheid vanaf eind 2026

ā€œDat het Huis voor Klokkenluiders die taken krijgt, is een politiek gegeven. We bespreken nu hoe we het gaan inrichtenā€, zei minister Uitermark tijdens het commissiedebat klokkenluiders, dinsdagavond 3 december. Met die taken verwees zij naar de toezichts- en sanctietaken, die het Huis in 2022 bij amendement kreeg, maar tot op heden nog niet zijn uitgewerkt. De minister bereidt een wetsvoorstel voor en verwacht dat het Huis eind 2026, begin 2027 met de nieuwe taken kan starten. In het voorjaar stelt de minister per brief de Tweede Kamerleden op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot alle onderwerpen die tijdens het debat de revue passeerden. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Klokkenluiden: recente ontwikkelingen

In een recente brief aan de Tweede Kamer heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een update gegeven over diverse maatregelen en ontwikkelingen rondom klokkenluidersbeleid: 1) Evaluatie van de pilot mediation en juridische ondersteuning van klokkenluiders bij de sector Rijk; 2) Juridische en psychosociale ondersteuning van klokkenluiders; 3) Campagne Veilig werkklimaat; 4) Algemene maatregel van bestuur anoniem melden; 5) Voorbereidingen wetsvoorstel aanpassing Wet bescherming klokkenluiders; 6) Stand van zaken onderzoeken.

Read More
Print Friendly and PDF ^