Artikel: The Material Competence of the EPPO and the Concept of Inextricably Linked Offences

The effectiveness of the EPPO demands a functional interpretation of Art. 22(3) of the EPPO Regulation . Yet, the precise contour of this functional interpretation is far from being shaped, and such a task must be accomplished by practitioners, academics, and jurisprudence in the years to come.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: exploitanten onlineplatformen in beginsel niet aansprakelijk voor illegaal uploaden van beschermde werken door gebruikers

HvJ EU 22 juni 2021, C-682 en 683/18 (Youtube en Cyando)

Een exploitant van een onlineplatform kan bij de huidige stand van het EU-recht vrijgesteld worden van aansprakelijkheid voor het online delen van auteursrechtelijk beschermde content door derden op het platform. De vrijstelling geldt echter niet wanneer de exploitant kennis heeft van de concrete onwettige handelingen van de gebruikers van zijn platform met betrekking tot de op zijn platform geüploade beschermde content. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: EPPO and Digital Challenges

One of the challenges for the European Public Prosecutor’s Office (EPPO), which the Member States identified during the negotiations on the EPPO Regulation, was the speed of criminal proceedings. How can we make sure that investigations will not take even longer with the addition of this new actor in the chain of criminal justice? Considering that most legal decisions during the investigation of a PIF crime will now be made in Luxembourg, will this make criminal proceedings even more bureaucratic?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: The EPPO and the Fight against VAT Fraud

The questionable decision to exclude the competence of the EPPO for criminal offences in respect of national direct taxes could adversely affect its capacity to fight VAT fraud.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU over de bevoegdheid van niet-leidende nationale toezichthoudende autoriteiten bij grensoverschrijdende gegevensverwerking

HvJ EU 15 juni 2021, C-645/19 (Facebook Ireland, Facebook Belgium en Facebook Inc. tegen Gegevensbeschermingsautoriteit)

In het kader van grensoverschrijdende gegevensverwerking wordt één toezichthoudende nationale autoriteit aangewezen als ‘leidende toezichthoudende autoriteit’. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) staat onder bepaalde omstandigheden toe dat een niet-leidende toezichthoudende autoriteit AVG-inbreuken voor de gerechten van zijn lidstaat brengt. Deze mogelijkheid bestaat voor de niet-leidende toezichthoudende autoriteit wanneer hij, op grond van de in de AVG opgenomen bevoegdheidsregels, ook bevoegd was geweest om een besluit te nemen ten aanzien van de conformiteit met de AVG van de grensoverschrijdende gegevensverwerking.

Read More
Print Friendly and PDF ^