Artikel: De Wet op de politieke partijen

Het conceptvoorstel voor de Wet op de politieke partijen adresseert een aantal gebreken in de bestaande regels omtrent politieke partijen. Decentrale politieke partijen moeten nu ook gesubsidieerd gaan worden, zij moeten transparantie gaan betrachten over ontvangen donaties en er komt een onafhankelijke toezichthouder. Bij de beoogde vormgeving van de regels op dit gebied zijn weliswaar enkele kanttekeningen te plaatsen, maar de aangekondigde stappen zijn in beginsel welkom. Datzelfde geldt voor de nieuwe regeling omtrent het partijverbod, die voorziet in een specifiekere verbodsgrondslag dan het onbepaalde openbare ordebegrip van artikel 2:20 BW. Minder voor de hand liggend zijn de overige regels die sterk leunen op het belang van transparantie. Blijkens het voorstel moet de kiezer zijn keuze niet langer ‘slechts’ kunnen baseren op de standpunten van partijen en hun financiële integriteit, zoals nu het geval is, maar moet hij daarbij ook de interne partijstructuur en de wijze van campagnevoering in ogenschouw kunnen nemen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

CBb: Forensisch accountant (Peter Schimmel) onvoldoende kritisch maar geen integriteitverwijt

College van Beroep voor het bedrijfsleven 4 april 2023, ECLI:NL:CBB:2023:168

Een forensisch accountant had in 2017 van het management van een internationaal opererend bedrijf opdracht gekregen om onderzoek te doen naar de wijze waarop de klachten van een tweetal werknemers (klokkenluiders) in een intern onderzoek waren behandeld en afgedaan. In zijn rapport concludeerde hij dat de klachten naar behoren waren afgehandeld. Ook ging hij akkoord met een persbericht van het bedrijf waarin werd vermeld dat hij de uitkomst van het interne onderzoek onderschreef. De klokkenluiders dienden klachten tegen hem in bij de accountantskamer.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het verschoningsrecht moet gewaarborgd blijven bij zelfonderzoeken

Begin 2023 heeft het WODC een onderzoeksrapport uitgebracht over zelfonderzoek en zelfmelden van fraude en corruptie door bedrijven. Deze uit Amerika overgewaaide praktijk bestaat al langer in Nederland, maar relatief nieuw is de betrokkenheid van de advocaat als onderzoeker. Dit heeft geleid tot een maatschappelijk debat, waarbij de discussie zich onder andere richt op de vraag of het verschoningsrecht van de advocaat wel van toepassing moet zijn op het zelfonderzoek.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het feedbackvereiste in de Wet Bescherming Klokkenluiders

Na een vertraging van meer dan een jaar is de Klokkenluidersrichtlijn zeer recent geïmplementeerd. Dat gebeurt met wijzing van de Wet Huis voor Klokkenluiders, die bij die gelegenheid wordt omgedoopt tot de Wet Bescherming Klokkenluiders. Een onderbelicht onderwerp is het met de Richtlijn geïntroduceerde vereiste om melders terugkoppeling te geven naar aanleiding van hun melding. Dit vereiste kan voor betrokken ondernemingen in potentie belangrijke implicaties hebben.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EHRM: Geen schending onschuldpresumptie door betrekken uitlatingen OM uit geseponeerde strafzaak in parallelle schadevergoedingskwestie

EHRM 9 maart 2023, nr. 20148/09 (Rigolio t. Italië)

Een wethouder is strafrechtelijk vervolgd wegens corruptie, maar de zaak is uiteindelijk niet-ontvankelijk verklaard. Parallel aan de strafzaak liep een procedure bij de Rekenkamer tot vergoeding van de schade die de wethouder de staat door zijn handelen zou hebben berokkend. Het EHRM oordeelt dat in die procedure weliswaar melding is gemaakt van bepaalde aspecten uit de strafzaak, maar dat het oordeel op een eigen beoordeling van de voor schadevergoeding relevante criteria was gebaseerd. Ook in de bewoordingen van de uitspraak van de Rekenkamer kan geen inbreuk op de onschuldpresumptie worden gezien. Geen schending art. 6 lid 2 EVRM.

Read More
Print Friendly and PDF ^