Is Less More? Field Evidence on the impact of Anti-bribery Policies on Employee Knowledge and Corrupt Behavior

The most common way companies seek to improve legal rule knowledge is by adopting corporate policies and communicating them to their employees. While expected by multiple regulatory authorities and widely employed by corporations –by now also in shorter formats– evidence documenting the effectiveness of such corporate policies in improving legal rule knowledge, particularly from the field, is lacking. We thus conducted an extensive online field experiment in which we randomly assigned 1,235 employees of an international technology company to four treatments. In the Long Policy treatment, employees received a 19-page traditional policy written in standard legalese language. The Short Policy treatment entailed a shortened 4- page version of this classic policy, and in the Infographic treatment, employees received an illustrated overview of the essential rules on a single page. Notably, a fourth group received no policy and served as a Control treatment. After reading the policy, employees completed several measures assessing their rule knowledge, perceived social norms and played an incentivized bribery game. We find that a) none of the types of policies presented improves rule knowledge or reduces corrupt behavior compared to the control treatment, and b) no differences exist between the policies in influencing rules knowledge or in reducing corrupt behavior. Instead, we find robust evidence indicating that people form their beliefs about corporate rules and decide to engage in corrupt behavior based on what they consider to be the norm.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Proefschrift biedt inzicht in ontwikkeling integriteitsmanagement publieke sector

Op 9 november jl. verdedigde Alain Hoekstra, senior beleidsmedewerker bij de afdeling Kennis en Preventie van het Huis, zijn proefschrift “Integriteitsmanagement in publieke organisaties: Inhoud en vormgeving” aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met zijn proefschrift diept Hoekstra de kennis over het managen van publieke integriteit verder uit.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Helmondse oud-wethouder veroordeeld voor verduistering, oplichting en aannemen giften

Rechtbank Oost-Brabant 2 december 2022, ECLI:NL:RBOBR:2022:5213

De rechtbank heeft een nu 66-jarige man uit Helmond veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 4 maanden en een taakstraf van 120 uur. Hij maakte zich als ambtenaar schuldig aan verduistering, oplichting en het aannemen van giften. Ook moet hij de Staat een illegaal verkregen winst van ruim 140.000 euro betalen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Medewerking en zelfmelden door bedrijven in corruptieonderzoeken en de beloning die daar tegenover staat

In dit artikel gaat de auteur allereerst kort in op de invulling van het begrip interne onderzoeken, gevolgd door de huidige stand van zaken in Nederland met betrekking tot het belonen van zelfmelden en meewerken en de juridische aanknopingspunten in deze richting. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de wet- en regelgeving van het VK en de VS met betrekking tot zelfmelding en medewerking in corruptieonderzoeken. Dan zal ingegaan worden op de toepassing van deze wet- en regelgeving in de praktijk. In de conclusie zal aandacht besteed worden aan vraag of en, zo ja, hoe Nederland het (goede) voorbeeld van (een van) beide landen zou moeten volgen. Hoewel de discussie over de uitvoering van interne onderzoeken door advocaten, die op dit moment in de politiek, de wetenschap en de rechtbanken in Nederland gevoerd wordt, in het kader van dit thema ook ontzettend interessant is, zal deze discussie in dit artikel niet nader uitgediept worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Onderzoek naar Publiek-private relaties in de bestrijding van interne financieel-economische criminaliteit

Private partijen, zoals particuliere onderzoekers, hebben een belangrijke rol bij de bestrijding van interne financieel-economische criminaliteit bij organisaties. Uit een recent gepubliceerd onderzoek van de afdeling criminologie van de Vrije Universiteit Amsterdam, in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, blijkt dat daarbij maar in beperkte mate sprake is van publiek-private samenwerking. Operationeel ad-hoc contact tussen politie en bijvoorbeeld particuliere recherche, komt vaker voor dan langdurige en gestructureerde samenwerking. Hierbij is sprake van een bijzondere vorm van ‘living apart together’ van publieke en private actoren: vaak gaat het om gescheiden werelden en publiek-privaat contact blijft veelal op het niveau van informatieoverdracht. Als er wel wordt samengewerkt is er geen sprake van gelijkwaardig partnerschap en bepaalt het strafrecht in sterke mate de rolverhoudingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^