Artikel: Het dubbele normenkader van forensische onderzoeken van financieel economische criminaliteit

In de `driver's seat' of op de achterbank? Compliance officers kunnen direct of indirect betrokken zijn bij het opstellen van beleid en procedures voor forensische onderzoeken (hierna: Onderzoeken) dan wel bij de uitvoering van zo’n onderzoek. Om in die rol op een professionele manier in de `driver's seat' sturing aan het Onderzoek te kunnen geven, is het met het oog op de belangen van de diverse betrokkenen, de bestaande wettelijke verplichtingen en de maatschappelijke ontwikkelingen noodzakelijk het `waarom', `wat' en `hoe' van deze Onderzoeken goed te begrijpen en te kunnen toepassen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Openbaar Ministerie en verdediging: balanceren tussen belangen

Voor het handboek Openbaar Ministerie schreef strafrechtadvocaat en wetenschapper Patrick van der Meij een bijdrage over de verhoudingen tussen het Openbaar Ministerie en de advocatuur die binnen en buiten de zittingszaal onder druk staan. De bijdrage beschrijft wat het gevaar is van een vergaande polarisering tussen deze procesdeelnemers en de belangen die zij nastreven voor de strafrechtspleging.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Big Tech onder financieel toezicht

Op 16 januari 2023 is de Digital Operational Resilience Act (hierna: DORA) in werking getreden. DORA harmoniseert vereisten ten aanzien van digitale operationele weerbaarheid binnen de financiële sector. Het uitgangspunt van DORA is dat het verhogen van digitale operationele weerbaarheid van financiële entiteiten bijdraagt aan het behoud van de stabiliteit en integriteit van de financiële markten. DORA bestaat uit vijf pijlers: ICT-risicobeheer, omgang met ICT-gerelateerde incidenten, testen van digitale operationele weerbaarheid, beheer van ICT-risico van derde aanbieders en het toezicht op kritieke derde aanbieders van ICT-diensten (hierna: oversight). Deze aanbieders zijn van kritiek belang voor de dienstverlening van financiële entiteiten en daarmee de financiële sector. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Hoe hackers vastlopen: Over uitvoeringsproblemen bij hackoperaties van de politie en van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Verschillende rapporten tonen aan dat er uitvoeringsproblemen zijn ontstaan bij hackoperaties van de politie en van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. In deze bijdrage wordt gereflecteerd op die rapporten en op de achterliggende problematiek, die samen lijkt te hangen met de mate van gedetailleerdheid en de interpretatie van de toepassingsvoorwaarden. De parallellen tussen beide domeinen komen hier aan bod, maar de nadruk ligt op hackoperaties van de AIVD en de MIVD. Op dit moment vormen die operaties namelijk onderwerp van politieke discussie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Cybersecurity naar de boardroom

Dit jaar treedt er nieuwe wetgeving in werking over 'cybersecurity'. In deze wetgeving – gebaseerd op een Europese richtlijn – ligt de focus op het voorkomen van verstoringen of uitval van diensten in kritieke sectoren en het verbeteren van de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen, inclusief data. Als gevolg van de nieuwe wetgeving moet het onderwerp cybersecurity nu ook echt op de agenda van bestuurders komen te staan. Bestuurders krijgen onder de nieuwe wetgeving specifieke verantwoordelijkheden toegedicht om ervoor te zorgen dat hun organisaties (kunnen) voldoen aan de eisen die de wet aan cybersecurity stelt. Voldoen zij niet aan die verantwoordelijkheden, dan kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. 

Read More
Print Friendly and PDF ^