'De Wet Bibob en de onschuldpresumptie'

Naar staande jurisprudentie van de Afdeling is een weigering of intrekking van een beschikking op grond van de Wet Bibob niet aan te merken als een ‘criminal charge’. Hieruit kan niet de conclusie worden getrokken dat de onschuldpresumptie niet van toepassing is op de Wet Bibob. Uit een belangrijke uitspraak van de Afdeling uit 2015 blijkt dat de onschuldpresumptie in een Bibob-procedure kan worden geschonden. De gevolgen van deze uitspraak voor de Bibob-praktijk zijn beperkt. Lees verder:

 

Benny van der Vorm verzorgt op Donderdag 2 juni 2016 de Cursus Wet Bibob. Klik hier voor meer informatie.

 

Print Friendly and PDF ^

'Wet Bibob: Leiden nieuwe ontwikkelingen in de rechtspraak tot afname mogelijkheid tot oneigenlijk gebruik van de wet door overheidsorganen? Reikwijdte Wet Bibob ingeperkt?'

De Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is aan kritiek onderhevig. Op grond van deze wet worden door het bevoegde bestuursorgaan te pas en te onpas vergunningaanvragen geweigerd of afgegeven vergunningen ingetrokken met als reden dat de vergunning mogelijk gebruikt gaat worden/wordt voor criminele activiteiten. Deze bijdrage bespreekt recente ontwikkelingen in de jurisprudentie die duidelijkheid geven over de reikwijdte van de Wet Bibob. Na bespreking van de A-grond (artikel 3 lid 1 Wet Bibob), de B-grond (artikel 3 lid 1 Wet Bibob) en het zakelijk samenwerkingsverband (artikel 3 lid 4 onderdeel c Wet Bibob) wordt geconcludeerd dat het op basis van de jurisprudentie lijkt dat de reikwijdte van de Wet Bibob enigszins wordt ingeperkt en het oneigenlijk gebruik van de Wet Bibob mogelijk tot het verleden gaat behoren. Betoogd wordt dat de Wet Bibob alleen nog moet worden gebruikt voor het doel waarvoor zij is geschreven en dat is het voorkomen dat criminele activiteiten onbedoeld door de overheid worden gefaciliteerd.

Lees verder:

Dit artikel kunt u enkel raadplegen indien u bent geabonneerd op Tijdschrift voor Praktisch Bestuursrecht. 

 

Meer weten? Kom dan op Donderdag 2 juni 2016 naar de cursus Wet Bibob.

Klik hier voor meer informatie.

 

 

Print Friendly and PDF ^

'Selectief shoppen bij het Bureau Bibob?'

In het NRC van 26 februari 2016 viel te lezen dat de Nationale Politie de politiebureaus aan de Warmoesstraat en Beursstraat in Amsterdam heeft verkocht aan twee vastgoedondernemers die in relatie met Dino S. gebracht zouden kunnen worden. S. staat voor iedereen die het liquidatieproces Passage enigszins volgt bekend als een voormalig partner van Willem Holleeder. De panden zijn voor bijna 10 miljoen van eigenaar gewisseld. In de woning werden bij de aanhouding van S valse paspoorten en vermommingsmateriaal aangetroffen. Je zou verwachten dat de Nationale Politie, alvorens een beslissing over deze vastgoedtransactie te nemen, het Bureau Bibob om advies benaderd heeft. Niets is minder waar. Men heeft zich kennelijk beperkt tot een blik in de eigen systemen en heeft óf met de daaruit blijkende informatie kunnen leven óf heeft de relatie met S. niet gelegd. Dat laatste is bijna onvoorstelbaar. De vraag waarom men bij een transactie als deze niet de gang naar het Bureau Bibob gemaakt heeft is inmiddels wel heel wezenlijk. Zeker ook waar het Bureau te pas en te onpas voor het verstrekken van advies door de verschillende overheden benaderd wordt. De Nationale Politie lijkt met deze handelwijze selectief shoppen verweten te kunnen worden en roept de verdenking over zich af dat de wens om de transactie te realiseren prevaleerde boven integriteitsonderzoek. Dat vraagt, gelet op het bijzondere karakter van een instituut als de Nationale Politie en de bijzondere aandacht in de Wet Bibob voor vastgoedtransacties, om uitleg.

Door Frits Schneider (Bellius Advocaten) via LinkedIn

 

Kom voor meer informatie naar de cursus Wet Bibob, die plaatsvindt op donderdag 2 juni 2016.

klik hier voor meer informatie of om in te schrijven.

 

Print Friendly and PDF ^

Benny van der Vorm: Verbreed doel van de Wet Bibob

In de toepassing van de Wet Bibob wordt niet alleen georganiseerde misdaad bestreden, conform het doel van de wet, maar ook misdaad van minder zware vorm. Dat concludeert de jurist Benny van der Vorm in het proefschrift dat hij op 19 januari verdedigde aan Tilburg University. Van der Vorm betoogt dat verbreding van het doel van de wet daarom overwogen moet worden. In 2003 is de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur in werking getreden, ofwel de Wet Bibob. Op grond van deze wet kan de bestuurlijke overheid onder andere vergunningen weigeren of intrekken als sprake is van een ernstig gevaar voor misbruik, een oordeel dat gebaseerd wordt op strafrechtelijke antecedenten. Het doel van de wet is de bescherming van de integriteit van het openbaar bestuur tegen ongewilde bevordering van georganiseerde misdaad. De wet wordt beschouwd als controversieel, omdat bestuursorganen vergunningen preventief kunnen weigeren of intrekken.

Minder zware misdaad

De vormen van misdaad die de bestuurlijke overheden tegenkomen bij de toepassing van de Wet Bibob zijn divers, blijkt uit empirisch onderzoek van Benny van der Vorm. De georganiseerde misdaad wordt wel aangepakt, maar minder zware vormen van misdaad lijken vaker voor te komen.

Daarom verdient volgens Van der Vorm overweging om het doel van de Wet Bibob te verbreden naar de aanpak van alle vormen van misdaad.

Analyse van de Wet Bibob vanuit de context van het strafrecht wijst volgens Van der Vorm uit dat de Wet Bibob niet hoeft te worden overgeheveld naar het strafrecht.

 

Benny van der Vorm is een van de sprekers tijdens de cursus Wet Bibob, die plaatsvindt op donderdag 2 juni 2016.

klik hier voor meer informatie.

 

Print Friendly and PDF ^

Verhoging tarieven VOG en Bibob-advies

Per 1 januari 2016 worden de tarieven van het Bibob-advies van het Landelijk Bureau Bibob en de Verklaring Omtrent het Gedrag voor Rechtspersonen (VOG RP) verhoogd. De tariefsverhoging van de Verklaring Omtrent het Gedrag voor Natuurlijke Personen (VOG NP) gaat in op 1 maart 2016 om gemeenten in staat te stellen de tariefswijziging te verwerken.

De verhogingen zijn het gevolg van de wens om de screeningsproducten die vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie worden aangeboden gezamenlijk meer kostendekkend te maken. De tarieven van de screeningsproducten zijn al tien jaar of langer niet meer verhoogd. Alle klanten van de screeningsproducten van Justis krijgen te maken met de verhoging: overheid, bedrijfsleven en burgers.

De succesvolle regeling waarmee vrijwilligers die met kinderen of mensen met een verstandelijke beperking werken een gratis VOG kunnen aanvragen zal worden gehandhaafd en structureel geborgd. Dit verklaart een deel van de tariefsverhoging.

Vanaf 2016 zijn de tarieven als volgt:

Screeningsproduct Tarief 2015 Stijging Tarief 2016
VOG NP digitaal € 24,55 +40% € 33,85 (per 01-03-2016)
VOG NP via gemeente € 30,05 +40% € 41,35 (per 01-03-2016)
VOG RP € 147,50 +40% € 207,-
BIBOB € 500,- +40% € 700,-

 

Print Friendly and PDF ^