EBA: Anti-money laundering and countering the financing of terrorism supervision is improving but not always effective yet

The EBA published the findings from its assessment of competent authorities’ approaches to the anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT) supervision of banks. Since the EBA started those reviews in 2019 and strengthened its AML/CFT guidance, national supervisors have started to adopt meaningful reforms to improve their AML/CFT supervision, but the EBA found that significant challenges remain in important areas such as the identification and assessment of money laundering and terrorist financing (ML/TF) risks.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kamervragen over uitstellen UBO-register tot uitspraak Hof van Justitie

Minister Kaag van Financiën heeft antwoord gegeven op kamervragen van Inge van Dijk en Palland (CDA) over het bericht «Ondernemers: Stel UBO-register uit tot uitspraak Europese Hof». Zij begrijpt de zorgen van ondernemers en privacy-organisaties over de openbare beschikbaarheid van gegevens van grootaandeelhouders. Deze waren er al bij de totstandkoming van het register en hier is dan ook uitgebreid bij stilgestaan bij het opstellen van de wetgeving en de behandeling in het parlement. Enerzijds het belang van privacy, en anderzijds het functioneren van het UBO-register als een belangrijk middel in de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering. Voor opsporingsinstanties, poortwachters, journalisten en maatschappelijke organisaties een belangrijk instrument om misbruik te voorkomen en bestrijden. Dit heeft geleid tot verschillende maatregelen om de privacy-impact te beperken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het witwassen van criminele winsten

Criminele geldstromen worden gezien als de drijvende kracht achter de georganiseerde criminaliteit en achter wat we inmiddels al geruime tijd ‘ondermijning’ zijn gaan noemen. Dat is ook terecht. Georganiseerde criminaliteit is immers vaak gericht op geldelijk gewin, een activiteit als drugshandel levert sommige daders ook daadwerkelijk grote rijkdom op, en welvarende beroepscriminelen vormen in potentie een bedreiging voor onze rechtsstaat. Dit is kort gezegd de wat mij betreft terechte grondslag onder het antiwitwasbeleid. Het is echter jammer, want improductief, wanneer de rationele basis onder het debat over georganiseerde criminaliteit en witwassen wordt aangetast door ongefundeerde uitspraken, klinkklare nonsens of als wetenschap verpakte schijnexactheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Antwoord op kamervragen over het UBO-register: aanpak fraude vs. privacy

Minister Kaag van Financiën heeft antwoord gegeven op kamervragen van Heinen en Rahimi (beiden VVD) over het UBO-register. Gevraagd is onder meer naar de balans in het UBO-register tussen de aanpak van witwassen en fraude enerzijds en de privacy van UBO’s anderzijds. Het UBO-register is een belangrijk middel in de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering. Tegelijkertijd is bij de implementatie en in het parlementaire traject veel aandacht uitgegaan naar de privacyaspecten van het UBO-register. Hierbij is een balans nagestreefd tussen voldoende bescherming van UBO’s, binnen de strikte kaders van de richtlijn die waar mogelijk eenduidigheid van beleid tussen lidstaten bevorderd. Nederland heeft in dit kader gebruik gemaakt van alle lidstaatopties om de privacy-impact te beperken en daarnaast ook nog aanvullende maatregelen genomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Consultatie Besluit Digitaal opkopersregister en Digitaal opkopersloket

Op 21 maart is het Besluit Digitaal opkopersregister en Digitaal opkopersloket ter consultatie gepubliceerd. Dit besluit geeft uitvoering aan de artikelen 437 en 437ter van het Wetboek van Strafrecht, zoals die in het wetsvoorstel houdende wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering in verband met het verbeteren van de bestrijding van heling, witwassen en de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten worden gewijzigd.

Read More
Print Friendly and PDF ^