Artikel: Observaties over de verhouding tussen algemene wetten en bijzondere wetten

In dit artikel wordt betoogd dat bij mogelijke strijd tussen algemene en bijzondere wetten in beginsel van de algemene wet moet worden uitgegaan. De argumentatie hiervoor is aangevoerd dat het karakter van algemene wetten dat uitgangspunt rechtvaardigt en dat voor het tegengestelde uitgangspunt het wetgevingsproces niet rationeel genoeg is. De wetgever dient de vrijheid te hebben van een algemene wet af te wijken, mits hij dit expliciet doet, de afwijking motiveert en op een andere wijze voorziet in de waarborgen die de algemene wet biedt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Tussen integriteit en opportunisme

In een zaak die speelde bij de voorzieningenrechter in Den Haag kwam de vraag aan bod of een inschrijver (Odido) kan worden uitgesloten van een aanbestedingsprocedure op grond van de facultatieve uitsluitingsgronden ‘valse verklaring’ (artikel 2.87 lid 1 sub h Aanbestedingswet 2012) en ‘onrechtmatige beïnvloeding besluitvormingsproces’ (artikel 2.87 lid 1 sub i Aanbestedingswet 2012) vanwege de door de inschrijver gegeven antwoorden op de kwalitatieve gunningcriteria. De voorzieningenrechter oordeelt dat de aanbestedende dienst in redelijkheid tot de beslissing tot uitsluiting kon komen. Dit oordeel behoeft bespreking, aangezien de consequenties voor een inschrijver die te enthousiast inschrijft op een Europese aanbestedingsprocedure groot kunnen zijn indien dit vonnis navolging zou krijgen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Dividendstripping en de kunst van rechtsvinding

De Belastingdienst behaalde medio 2023 een overwinning in de strijd tegen dividendstrippen. De Rechtbank Noord-Holland ging immers mee in het betoog van de inspecteur dat het samenstel van transacties onder de termen van de anti-dividendstrippingsbepaling kon worden gebracht. Dat oordeel vergde wel enig kunst- en vliegwerk. De auteur vraagt zich af of het rechtsoordeel juridisch houdbaar is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Effective anti-corruption: the key to sustainable ESG practices

Corruption poses a significant threat to economies, democratic processes and societal trust. It can also undermine ESG initiatives by distorting competition and nurturing unethical behaviour. The Corporate Sustainability Reporting Directive ("CSRD") mandates transparency in ESG practices, including anti-corruption measures. This includes reporting on measures implemented to prevent, detect and respond to allegations of corruption, as well as the number of incidents that occurred. Ideally, forcing organisations to become more transparent about (the effect of) their anti-corruption efforts, their overall approach improves. After all, continuing a half-hearted approach is more difficult when Europe is watching. While ESG reporting aims to promote ethical behaviour, it may also incentivise corruption if not responsibly managed. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Waarom duurzaamheid minder ‘nice to have’ en meer compliance wordt; de rol van juristen

Er wordt vanuit Europa veel duurzaamheidsregelgeving over ons uitgestort. De verschillende richtlijnen en verordeningen volgen elkaar in rap tempo op en zijn al van kracht of geïmplementeerd of zullen dat in de komende jaren worden. Nieuw zijn vooral de regels die bedrijven verplichten om hun impact op mensen en milieu, ook in hun ketens, te meten, te managen en daarover te rapporteren. Voorbeelden daarvan zijn de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), de Ontbossingsverordening en de Batterijenverordening. Verder zijn nog in voorbereiding (maar nog niet aangenomen) de Dwangarbeidverordening en de Green Claims Directive, welke laatste gaat over uitingen van bedrijven over de duurzaamheid van producten of diensten waarmee zij richting van consumenten adverteren.

Read More
Print Friendly and PDF ^