Moeten persoonsgegevens in bewijsstukken zwart worden gemaakt?

Bewijsstukken die in een civiele procedure (al dan niet na bewijsbeslag) worden ingebracht kunnen persoonsgegevens bevatten. De memorie van toelichting van de volgend jaar van kracht wordende Wet vereenvoudiging en modernisering bewijsrecht gaat er kennelijk vanuit dat als er in het kader van een civiele procedure persoonsgegevens van derden aan de orde zijn, die altijd moeten worden zwart gemaakt in over te leggen stukken. Maar in veel gevallen is daar helemaal geen reden toe, omdat de AVG niet van toepassing is. En als die wel van toepassing is, is het onleesbaar maken van persoonsgegevens alleen nodig als er geen grondslag voor rechtmatige verwerking is of als de persoonsgegevens niet relevant zijn voor de beoordeling van de zaak.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EU-wet Milieucriminaliteit vraagt om herijking van milieustrafrecht

De Nederlandse wetgever zal de strengere vereisten uit de vernieuwde Richtlijn Milieucriminaliteit binnen twee jaar moeten omzetten naar het nationale strafrecht. Nu de effectiviteit van ons milieustrafrecht al vele jaren ter discussie staat en tegelijkertijd het belang van een effectief milieurecht toeneemt door de snelle teloorgang van onze leefomgeving lijkt de omzetting van de richtlijn een ideale gelegenheid om het rechtsgebied grondig te verbeteren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Strafbare greenwashing

Greenwashing wordt in Nederland met allerlei juridische instrumenten bestreden, waaronder het bestuurs- en civielrecht. In het buitenland vinden inmiddels strafrechtelijke onderzoeken in dit verband plaats. Ook de Nederlandse rechtsorde biedt onder bepaalde omstandigheden ruimte voor de strafrechtelijke handhaving van greenwashing.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De Overheidsbrede Visie op Generatieve AI: drie verbeterpunten voor de volgende versie

De onlangs gepubliceerde Overheidsbrede Visie op Generatieve AI is een mooi en actueel document dat de kansen en risico’s van deze technologie uiteenzet en een gedetailleerde agenda bevat met stappen die de diverse ministeries, uitvoeringsinstanties en toezichthouders de komende jaren zullen zetten. Toch zijn er drie punten die in de volgende versie aandacht behoeven: de grotere maatschappelijke vraagstukken zouden meer moeten worden uitgewerkt, de procedurele en abstracte plannen geconcretiseerd en een juridische analyse toegevoegd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Grenzeloze follow the money in corruptiezaken?

Op grond van internationale anticorruptie-instrumenten rusten er op Nederland vergaande inspanningsverplichtingen om in strafrechtelijke onderzoeken naar buitenlandse corruptie met andere landen samen te werken en informatie te delen. Uit empirisch onderzoek naar de Nederlandse praktijk blijkt echter dat deze samenwerking diverse praktische en juridische belemmeringen kent. In deze bijdrage wordt getracht een antwoord te geven op de vraag hoe bij grensoverschrijdende bewijsvergaring in relatie tot internationale geldstromen (follow the money) de law in action zich verhoudt tot de law in the books. Daarbij wordt aandacht besteed aan het toepasselijke juridisch-normatieve kader voor grensoverschrijdende bewijsvergaring, alsmede aan de bevindingen van het empirisch onderzoek. De auteur sluit af met een vooruitblik.

Read More
Print Friendly and PDF ^