Artikel: Toetsing bestuurders en commissarissen

Personen die het beleid van een financiële onderneming bepalen of toezicht houden op dit beleid moeten betrouwbaar en geschikt zijn voor de uitoefening van hun functie. Voordat deze personen mogen aantreden worden zij door De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) getoetst. Voor benoemingen bij significante banken geldt dat de Europese Centrale Bank (ECB) het finale besluit neemt over de geschiktheid en betrouwbaarheid. Personentoetsingen zijn een belangrijk instrument in het toezicht op een solide en integere financiële sector. Bestuurders en commissarissen bepalen immers de tone at the top en zijn daarmee essentieel voor de strategie en bedrijfscultuur. In dit artikel wordt de praktijk van toetsingen uiteengezet alsmede hoe bestuurders en commissarissen in de financiële sector verantwoordelijk worden gehouden voor het handelen of nalaten van de financiële onderneming.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Feitelijk leidinggeven | Over de grens tussen falend en strafwaardig management

Uit angst om af te glijden naar een risicoaansprakelijkheid voor leidinggevenden wordt krampachtig vastgehouden aan een (te) rigide interpretatie van voorwaardelijk opzet. Ten onrechte. Door de zeggenschap, kennis en zorgplicht van de leidinggevende meer als onderling communicerende vaten te benaderen, kan passende betekenis worden toegekend aan het niet of onvoldoende uitoefenen van toezicht of controle door die leidinggevende op een wijze die verenigbaar is met het schuldbeginsel én het dogmatische karakter van voorwaardelijk opzet en daarmee met het deelnemingskarakter van feitelijk leidinggeven. Strafwaardig management kan daardoor beter worden geadresseerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Seven Arguments in Favour of Rethinking Corruption

The act of “rethinking” corruption is necessary due to a global stagnation after more than two decades of international anticorruption efforts. The issue of corruption is being reframed as a security issue, rather than a developmental one, but the role international agency play in changing a country is still prominent. This article sums up the lessons learned from theoretical and practical advances outlined in the author’s book on “Rethinking Corruption.” It makes a clear argument in favour of rethinking corruption outside the traditional framework and offers a forecasting method, alongside state-of-the-art analytical, fact-based tools to map, assess, and predict corruption risks.
The author argues that corruption is a policy issue frequently overriding individual choice, and can only be tackled by strong policy interventions. She explains the limits of international intervention and demonstrates how much unfinished business was left behind by the developmental approach to anticorruption – business that can only be tackled domestically by pro-change coalitions. Evidence is shown that corruption has not decreased despite unprecedented efforts. This is the case because the international context presently creates far more opportunities for corruption than it poses constraints. Few countries and international organisations have proven able to solve the social dilemma of corruption. The instruments to collect evidence for action have been as poor as conceptualisation, but progress has been made and can be used by domestic coalitions seeking to challenge a corrupt status quo.
The article outlines that “Rethinking Corruption” is a non-orthodox, yet state-of-the-art guidebook for policy makers, administrators, and practitioners looking to identify an effective way of approaching corruption, engaging in corruption issue policy analysis, designing actionable measurement, and building successful coalitions against systemic corruption.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Collectieve rechtsbelangen in een Wetboek van Strafrecht

Het Wetboek van Strafrecht beschermt zowel individuele als collectieve rechtsbelangen. Er kunnen verschillende collectieve rechtsbelangen worden onderscheiden, zowel geaggregeerde als non-geaggregeerde of zuiver collectieve rechtsbelangen. De diversiteit van collectieve rechtsbelangen is ook in het huidige Wetboek van Strafrecht zichtbaar. Over de rechtvaardiging van materieel-strafrechtelijke bescherming van collectieve rechtsbelangen is in de strafrechtelijke literatuur veel te doen. In deze bijdrage wordt betoogd dat ook een liberaal strafrecht zulke belangen niet zonder meer hoeft af te wijzen, in ieder geval wanneer het gaat om geaggregeerde rechtsbelangen. Ook voor zuiver collectieve rechtsbelangen kan in een (nieuw) wetboek van strafrecht plaats zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Naar een sociaal-ecocentrisch Wetboek van Strafrecht?

Het huidige Wetboek van Strafrecht is gebaseerd op een antropocentrisch paradigma waarbij de individuele mens in het heden centraal staat. De vraag rijst in hoeverre dit paradigma aanpassing behoeft gelet op de duurzaamheidsuitdagingen waar we in deze 21e eeuw voor staan. In deze bijdrage is verkend wat de gevolgen zouden zijn van de verschuiving naar een sociaal-ecocentrisch paradigma in het Nederlandse strafrechtstelsel. Individuele rechtsbelangen verworden bij een dergelijke verschuiving deels tot collectieve rechtsbelangen die mede de behoeften van toekomstige generaties dienen. Het beschermen van deze sociaal-ecocentrische rechtsbelangen door het strafrecht maakt het strafrechtssysteem meer communitaristisch van aard. Met het in kaart brengen van mogelijke (negatieve) gevolgen van voornoemde paradigmaverandering in het strafrecht is een eerste stap gezet in de gedachtevorming hierover. Gepleit wordt voor het delen van vakgebied overschrijdende inzichten en een fundamentele discussie over de vraag of, en zo ja, in hoeverre en op welke wijze de staat het strafrecht wenst in te zetten teneinde de transitie naar een duurzame samenleving te verwezenlijken.

Read More
Print Friendly and PDF ^