Artikel: Seven Arguments in Favour of Rethinking Corruption

The act of “rethinking” corruption is necessary due to a global stagnation after more than two decades of international anticorruption efforts. The issue of corruption is being reframed as a security issue, rather than a developmental one, but the role international agency play in changing a country is still prominent. This article sums up the lessons learned from theoretical and practical advances outlined in the author’s book on “Rethinking Corruption.” It makes a clear argument in favour of rethinking corruption outside the traditional framework and offers a forecasting method, alongside state-of-the-art analytical, fact-based tools to map, assess, and predict corruption risks.
The author argues that corruption is a policy issue frequently overriding individual choice, and can only be tackled by strong policy interventions. She explains the limits of international intervention and demonstrates how much unfinished business was left behind by the developmental approach to anticorruption – business that can only be tackled domestically by pro-change coalitions. Evidence is shown that corruption has not decreased despite unprecedented efforts. This is the case because the international context presently creates far more opportunities for corruption than it poses constraints. Few countries and international organisations have proven able to solve the social dilemma of corruption. The instruments to collect evidence for action have been as poor as conceptualisation, but progress has been made and can be used by domestic coalitions seeking to challenge a corrupt status quo.
The article outlines that “Rethinking Corruption” is a non-orthodox, yet state-of-the-art guidebook for policy makers, administrators, and practitioners looking to identify an effective way of approaching corruption, engaging in corruption issue policy analysis, designing actionable measurement, and building successful coalitions against systemic corruption.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Collectieve rechtsbelangen in een Wetboek van Strafrecht

Het Wetboek van Strafrecht beschermt zowel individuele als collectieve rechtsbelangen. Er kunnen verschillende collectieve rechtsbelangen worden onderscheiden, zowel geaggregeerde als non-geaggregeerde of zuiver collectieve rechtsbelangen. De diversiteit van collectieve rechtsbelangen is ook in het huidige Wetboek van Strafrecht zichtbaar. Over de rechtvaardiging van materieel-strafrechtelijke bescherming van collectieve rechtsbelangen is in de strafrechtelijke literatuur veel te doen. In deze bijdrage wordt betoogd dat ook een liberaal strafrecht zulke belangen niet zonder meer hoeft af te wijzen, in ieder geval wanneer het gaat om geaggregeerde rechtsbelangen. Ook voor zuiver collectieve rechtsbelangen kan in een (nieuw) wetboek van strafrecht plaats zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Naar een sociaal-ecocentrisch Wetboek van Strafrecht?

Het huidige Wetboek van Strafrecht is gebaseerd op een antropocentrisch paradigma waarbij de individuele mens in het heden centraal staat. De vraag rijst in hoeverre dit paradigma aanpassing behoeft gelet op de duurzaamheidsuitdagingen waar we in deze 21e eeuw voor staan. In deze bijdrage is verkend wat de gevolgen zouden zijn van de verschuiving naar een sociaal-ecocentrisch paradigma in het Nederlandse strafrechtstelsel. Individuele rechtsbelangen verworden bij een dergelijke verschuiving deels tot collectieve rechtsbelangen die mede de behoeften van toekomstige generaties dienen. Het beschermen van deze sociaal-ecocentrische rechtsbelangen door het strafrecht maakt het strafrechtssysteem meer communitaristisch van aard. Met het in kaart brengen van mogelijke (negatieve) gevolgen van voornoemde paradigmaverandering in het strafrecht is een eerste stap gezet in de gedachtevorming hierover. Gepleit wordt voor het delen van vakgebied overschrijdende inzichten en een fundamentele discussie over de vraag of, en zo ja, in hoeverre en op welke wijze de staat het strafrecht wenst in te zetten teneinde de transitie naar een duurzame samenleving te verwezenlijken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Strafbaarstelling van computercriminaliteit

In de afgelopen dertig jaar zijn door middel van drie Wetten computercriminaliteit diverse vormen van computercriminaliteit strafbaar gesteld. Daarbij heeft de wetgever echter onvoldoende aandacht geschonken aan de belangen die door die strafbaarstellingen moeten worden beschermd. Hierdoor komt primair de legitimerende, maar als gevolg daarvan ook de ordenende en interpretatieve functie van het rechtsgoedconcept niet goed tot zijn recht. Aangeraden wordt bij een modernisering van het Wetboek van Strafrecht nadrukkelijker aandacht te besteden aan het te beschermen rechtsgoed, zodat het rechtsgoedconcept kan bijdragen aan legitimering, ordening en interpretatie, en onzuiverheden kunnen worden voorkomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Meer aandacht voor de rechtspersoon

De rechtspersoon is een bijzonder rechtssubject. In de kern is het een juridische constructie, die vrij moeiteloos van gedaante kan wisselen. Zijn bestaan binnen het strafrecht roept tal van vragen op, maar het Wetboek van Strafrecht bevat nauwelijks bepalingen die antwoord geven. Deze stand van zaken is historisch verklaarbaar, maar zou niet zo moeten blijven. Het is tijd dat de wetgever in actie komt. In deze bijdrage wordt een aanzet gegeven voor thema’s die in een nieuw wetboek nader geregeld zouden kunnen worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^