Artikel: Strafrechtelijke aansprakelijkheid van accountants(organisaties) moet niet te gemakkelijk worden aangenomen

Het staat buiten twijfel dat accountants(organisaties) op meer en meer publieke belangstelling mogen rekenen. Dit komt niet alleen naar voren in het publieke debat, maar is ook zichtbaar in publicaties van de AFM, als toezichthouder op de accountants(organisaties). Met name als het gaat om (mogelijke) fraude en non-compliance, zijn de verwachtingen hooggespannen. Uit een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam blijkt voorts dat accountants(organisaties) zich niet alleen geconfronteerd zien met toenemende aandacht vanuit toezichtperspectief, maar dat ook het Openbaar Ministerie de aanval niet schuwt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De Wet Vifo: een effectief middel om ongewenste investeerders buiten de deur te houden?

De Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames ('Wet Vifo') is op 1 juni 2023 in werking getreden. Hiermee introduceert Nederland een algemene investeringstoets, een nieuwe loot aan de stam van toezicht. Deze nieuwe ex ante toets geldt in aanvulling op de bestaande sectorspecifieke investeringstoetsen in de telecom-, energie- en defensiesectoren. Met deze toets zullen diverse transacties vooraf gescreend worden, waarmee risico's voor de nationale veiligheid als gevolg van dergelijke transacties beheerst kunnen worden. Dit zijn risico's zoals de aantasting van de continuïteit van vitale processen en het ontstaan van strategische afhankelijkheden. Transacties die een risico vormen voor de nationale veiligheid kunnen door de Minister van Economische Zaken en Klimaat (de 'Minister') onder bepaalde voorwaarden worden goedgekeurd of zelfs worden verboden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Openbaar Ministerie en verschoningsrecht

Schendingen van het verschoningsrecht door het OM zijn weer volop in het nieuws. De geschiedenis herhaalt zich. Schendingen bij de omgang met digitale informatie en naar het zich laat aanzien schendingen van basisprincipes. De reflex van het OM is ‘pre-Hells Angels veeg uit de pan uitspraak’. In een reactie eigen website onderschrijft het OM weliswaar het belang van eerbiediging van het verschoningsrecht, maar geeft het in dezelfde zin aan dat gewaakt moet worden voor misbruik hiervan en voor onverantwoorde vertragingen in opsporingsonderzoeken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Ontwikkelingen in het Europese anti-witwasbeleid: de komst van de nieuwe EU-autoriteit AMLA en de bevoegdheden van nationale toezichthouders

De snelheid van de ontwikkelingen in het toezichtland op het gebied van de bestrijding van witwassen en financieren van terrorisme is ongekend. Mede onder aanvoering van Nederland met de publicatie van het non-paper ‘Europees AML/CFT-toezicht’ in juni 2019, is de toevoeging van een Europese toezichtslaag in een rap tempo werkelijkheid geworden. Maar wat betekent dit in de praktijk? Hoe gaat het Europese toezicht er dan uitzien? En welke gevolgen heeft dat voor de toezicht- en handhavingsbevoegdheden voor nationale toezichthouders?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het WODC-rapport over zelfonderzoek en zelfmelden: what's next?

In het onderzoeksrapport worden de potentiële opbrengsten en risico's van zelfonderzoek en zelfmelden van mogelijke corruptie en fraude door bedrijven onderzocht. Daarnaast is aandacht besteed aan de vraag of en op welke wijze regulering hiervan wenselijk zou zijn. Hiervoor is enerzijds een rechtsvergelijking met de (voorgestelde) regelgeving in Duitsland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten uitgevoerd en zijn anderzijds interviews en expertmeetings gehouden met Nederlandse deskundigen. Op basis hiervan zijn aandachtspunten voor een mogelijke regulering van zelfonderzoek en zelfmelden in Nederland geformuleerd. Volgens de minister bevat het onderzoeksrapport normatieve en juridische dilemma’s die niet allemaal door het onderzoek worden beantwoord, zoals de rechtspositie van werknemers die verzocht worden aan het onderzoek mee te werken. De minister noemt hier opvallend genoeg niet het verschoningsrecht als belangrijk thema. Het rapport wordt door de minister als startpunt gezien om (weer) met belanghebbende partijen in gesprek te gaan over verschillende vraagstukken die het onderzoek blootlegt en hoe daar vervolg aan moet worden gegeven. Maar is er inmiddels niet al genoeg gepraat? Wat ons betreft biedt het rapport voldoende belangrijke inzichten en concrete aanknopingspunten om mee aan de slag te gaan. Dat is ook nodig. Zelfonderzoeken kunnen immers een belangrijke functie vervullen in de bestrijding van fraude en corruptie binnen bedrijven, gelet op het zelfreinigend effect dat deze onderzoeken hebben. De huidige druk op de strafrechtspleging vergroot bovendien de urgentie om vraagstukken die een belemmering vormen voor de praktijk van zelfonderzoek en zelfmelden zo snel mogelijk op te lossen.

Read More
Print Friendly and PDF ^