Artikel: The Players in the Protection of the EU’s Financial Interests

Cooperation between authorities conducting administrative investigations and those conducting criminal investigations at both the EU and Member State levels is essential to ensure a high level of protection in view of the EU's financial interests. However, the legal framework governing the role and competences of individual authorities at the EU level seems much clearer than the corresponding national legal frameworks of the Member States. Indeed, at the Member State level, the legal frameworks for conducting investigations, whether administrative or criminal, significantly differ from Member State to Member State. Likewise, there is no clear legal framework at the EU level that defines and sets standards regarding the mandatory control mechanisms that must be established at the level of the entire system for the protection of the EU’s financial interests in the Member States. This also applies in relation to the players that need to be involved in the protection of the EU's financial interests. The article tackles the issue of the necessity to harmonise both criminal and administrative legislation at the level of Member States as well as the need for a clear definition of which players should be involved in the protection of the EU budget.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Ethisch kader Verzekeraars: lessen uit theorie en praktijk

Pas op voor hoogmoed, neem verantwoordelijkheid voor (de gevolgen van) technologische innovaties, denk na over de toekomst en neem niet in eenzaamheid beslissingen. Dit zijn de belangrijkste waarschuwingen en lessen die wij de lezers van dit artikel willen meegeven bij het gebruik van datagedreven toepassingen. Het gebruik van data roept immers veel vragen op, zoals welke data kan, mag en wil een verzekeraar gebruiken bij het vaststellen van de premie en het accepteren van klanten? Wil je mensen automatisch afwijzen aan de hand van data over rijgedrag? Maar ook: waar ligt de grens tussen risicodifferentiatie en verboden discriminatie? Hoe meer de techniek zich ontwikkelt, hoe vaker verzekeraars zich over dit soort vragen zullen moeten buigen. Daarbij kunnen verzekeraars leunen op jaren- lange ervaring bij het gebruik van data omdat data aan de basis liggen van verzekeren. Toch zien we dat nieuwe technieken in combinatie met steeds meer beschikbare data nieuwe vragen oproepen. Om Nederlandse verzekeraars een kader te bieden voor het stellen en bespreken van deze vragen, heeft het Verbond van Verzekeraars in 2020 een ethisch kader datagedreven toepassingen opgesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Reflections on the place of criminal law in the European construction

Although the place of EU criminal law in the European construction has become incontestable today, it has historically been a far from obvious one. In its origins and development, two different rationales can be distinguished: a functional one aimed at using criminal law instruments to address specific cross-border crime challenges generated or enhanced by the progress of EU integration in other fields, and a constitutional one implying the use of criminal law also to further enhance the respect and promotion of EU common values. While the first rationale has been dominant from the outset, the second has emerged only gradually. For the sake of effectiveness, legitimacy and mutual trust, both rationales should equally drive the further development of EU criminal law. Yet prospects for a stronger affirmation of the constitutional rationale are weakened by current EU rule of law and democratic leadership challenges.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Optreden politie bij integrale controle onrechtmatig

Drugs- en georganiseerde criminaliteit zijn een hot topic in Nederland. Het is mede gelet op de maatschappelijke impact van deze vormen van criminaliteit begrijpelijk dat politie en justitie prioriteit geven aan de bestrijding hiervan. Ook het (lokale) openbaar bestuur ziet een rol voor zich weggelegd in de strijd tegen de zogenoemde ondermijnende criminaliteit. De reden hiervoor is deels gelegen in de als te beperkt ervaren mogelijkheden die het strafrecht biedt om deze criminaliteit te bestrijden. Dit heeft geleid tot de introductie van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit. In het kader daarvan heeft het fenomeen van de integrale controles zijn intrede gedaan, waarvan ook in onderhavige strafzaak sprake was.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het recht betreffende de (proces)stukken

Met de inwerkingtreding op 1 januari 2013 van de Wet van 1 december 2011 tot herziening van de regels betreffende de processtukken in strafzaken (Stb. 2011, 601) werd het Wetboek van Strafvordering gewijzigd ten aanzien van de regels aangaande de samenstelling en de kennisname van stukken in strafzaken. In de literatuur is door een aantal auteurs betoogd dat de nieuwe regeling niet altijd even helder en consistent is en voer voor discussie zou kunnen opleveren. De praktijk laat dat tot op heden inderdaad vaak genoeg zien. Met het nieuwe Wetboek van Strafvordering in aantocht is het tijd om te bekijken hoe de vlag er onder het regime van dat nieuwe Wetboek bij gaat hangen. In deze bijdrage komt allereerst de aanloop naar de huidige wettelijke regeling aan bod. Daarna behandel ik de huidige wettelijke regeling, de wettelijke regeling in het nieuwe wetboek en de beoordelingskaders die door het EHRM over toegang tot de stukken worden aangelegd. Aan het slot kom ik tot het benoemen van een aantal, in mijn optiek, belangrijke knelpunten die hernieuwde aandacht zouden moeten krijgen voordat tot een nieuwe regeling in het wetboek wordt overgegaan. Deze bijdrage eindigt met een concluderende afronding.

Read More
Print Friendly and PDF ^