A new ‘naming and shaming’ regime for financial markets: striking a balance

‘Naming and shaming’ has a long-standing reputation as an effective enforcement tool in the supervisory toolkit of Dutch supervisory authorities. This includes the financial supervisory authorities the Netherlands Authority for the Financial Markets (AFM) and the Dutch Central Bank (DNB). Part of this toolkit is the immediate publication of an administrative fine as soon as it has been imposed, i.e. before the administrative sanction has become final. The sanction decision will be published via the supervisory authority’s website, a press release and, more recently, even through Twitter, explicitly stating the name of the alleged violator. Such a publication is felt as a severe penalty for market participants as it causes reputational damage, which is often considered more punitive than the underlying pecuniary sanction.

The publication regime has been heavily criticised, as publication was not considered a ‘criminal charge’ and (therefore) the publication decision lacked legal protection, thus conflicting with the presumption of innocence. Due to recent harmonisation, the publication regime has been subject to changes which seem to enshrine the presumption of innocence.

Lees verder:

 

Print Friendly and PDF ^

Boete DNB wegens het uitoefenen van het bankbedrijf zonder vergunning terecht

College van Beroep voor het bedrijfsleven 20 mei 2016, ECLI:NL:CBB:2016:119

Op 10 augustus 2012 heeft De Nederlandse Bank (DNB) aan de heer J.S. Jacobs een boete opgelegd van 150.000 euro wegens het feitelijk leiding geven aanovertreding van artikel 2:11 van de Wet op het financieel toezicht door zijn onderneming Hypothecaire Vastgoed Obligaties 2 B.V. (HVO2).

Volgens DNB oefende HVO2 het bedrijf van bank uit door het aantrekken van gelden bij particulieren en het uitzetten van die gelden zonder daarvoor over een vergunning van DNB te beschikken.

De rechtbank Rotterdam heeft bij uitspraak van 23 januari 2014 (ECLI:NL:RBROT:2014:272) het beroep van de heer Jacobs tegen deze boete verworpen.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft het hoger beroep van de heer Jacobs eveneens verworpen en de boete in stand gelaten.

Lees hier de volledige uitspraak.

 

Print Friendly and PDF ^

Kansspelautoriteit tekent samenwerkingsconvenant met AFM ihkv de Wok, Wft en Wwft

De Kansspelautoriteit en AFM hebben afspraken gemaakt over hun samenwerking bij de uitvoering van de Wet op het financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Wet op kansspelen (Wok). De Kansspelautoriteit en AFM werken samen om overlap van werkzaamheden te voorkomen en om de kwaliteit van beide toezichtdomeinen te bevorderen.

De afspraken over samenwerking en informatie-uitwisseling met betrekking tot Wok, Wft en Wwft zijn vastgelegd in een convenant dat op 18 mei 2016 werd ondertekend door de bestuurders van beide toezichthouders.

 

Print Friendly and PDF ^

Beroepsverbod in het financiële recht

Eén van de ontwikkelingen in het financiële recht is dat in toenemende mate in financiële regelgeving beroepsverboden worden geïntroduceerd. Uit het recent ingediende consultatievoorstel Wet toezicht trustkantoren 2018 blijkt dat er ook plannen zijn om in die wet de mogelijkheid van een beroepsverbod te introduceren.

Op grond van artikel 61 van het voorstel kan een beroepsverbod zonder tussenkomst van de rechter door De Nederlandsche Bank worden opgelegd. Het gaat om het uitoefenen van functies bij ondernemingen als bedoeld in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), derhalve een grote groep ondernemingen, waartoe ook accountantskantoren en belastingadvieskantoren behoren. Opvallend is dat het beroepsverbod ook voor onbepaalde tijd kan worden opgelegd. Het voorgestelde artikel 61 bevat derhalve vergaande bevoegdheden. Ellen Timmer bespreekt enige eerste aantekeningen.

Lees verder:

 

Print Friendly and PDF ^

Kroniek toezicht en handhaving financieel recht 2016

De ontwikkelingen op het gebied van toezicht en handhaving in de financiële sector volgen elkaar in hoog tempo op. Rechtsbescherming blijft daarin een belangrijk thema. Dat onderwerp heeft extra aandacht gekregen door het spontane advies van de Afdeling advisering van de Raad van State van 13 juli 2015 waarin de Afdeling de waarborgen van rechtsbescherming bij de bestuursrechtelijke handhaving afzet tegen die bij de strafrechtelijke handhaving. Dat is ook terug te zien in procedures bij de bestuursrechter die steeds kritischer lijkt te worden als het gaat om bijvoorbeeld bewijsvoering of de hoogte van de boete. In dit artikel wordt terug geblikt op die ontwikkelingen over het afgelopen jaar en signaleren de auteurs de belangrijkste trends in de rechtspraak. Lees verder:

 

Print Friendly and PDF ^