Last onder dwangsom door KLM opgevolgd

Luchtvaartmaatschappij KLM past de communicatie richting passagiers aan na druk van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). KLM heeft binnen 2 weken de website aangepast en daarom wordt de last niet geïnd en volgt er geen boete. De inspectie houdt vinger aan de pols, om te checken of de communicatie vanuit KLM naar passagiers helder en eenduidig blijft. De ILT volgt de naleving van de passagiersrechten op de voet om ervoor te zorgen dat de rechten van passagiers worden beschermd.

Begin mei legde de ILT de last onder dwangsom op, omdat KLM passagiers die via tussenpersonen hebben geboekt niet rechtstreeks de keuze gaf tussen terugbetaling of een omboeking. Dat is in strijd met de Europese regels voor passagiersrechten. Het maakt namelijk niet uit waar de passagier het vliegticket kocht: bij de luchtvaartmaatschappij zelf of via een reisbemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij blijft verantwoordelijk voor de terugbetaling.

Op haar website geeft KLM nu wel duidelijk aan dat passagiers met een los vliegticket die via een reisbureau, reisagent, online ticket aanbieder of andere derde een ticket heeft gekocht, rechtstreeks contact kunnen opnemen voor bijstand bij annulering van vluchten. Eerder verwees KLM passagiers terug naar het bedrijf waar zij geboekt hadden.

De ILT treedt handhavend op tegen luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan de Europese verordening. De ILT is tevreden met de aanpassingen van KLM. De last onder dwangsom blijft minstens 1 jaar van kracht, maar wordt nu niet geïnd. De ILT houdt in de gaten of KLM de genomen maatregelen blijft uitvoeren.

Bron: ILT

Print Friendly and PDF ^