Artikel: Digitaliseringsaspecten van het strafproces van de toekomst

Een nadrukkelijk uitgangspunt van het nieuwe Wetboek van Strafvordering is dat het zoveel mogelijk toekomstbestendig moet zijn. Om toekomstbestendigheid te realiseren is er onder andere voor gekozen om formuleringen techniekonafhankelijk in te steken. Een belangrijk technisch aspect is de digitalisering binnen de strafrechtketen. Deze bijdrage heeft betrekking op digitalisering binnen de strafrechtketen in de toekomst. Zal inwerkingtreding van het nieuwe wetboek leiden tot digitaliseringsontwikkelingen? En zijn er digitaliseringsontwikkelingen mogelijk die niet samenhangen met invoering van het nieuwe Wetboek? Om enige context te schetsen, ga ik in op een aantal digitaliseringsontwikkelingen uit de afgelopen jaren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gestrafte wetenschappers; hoe wetenschappelijke instellingen invulling geven aan hun sanctionerende bevoegdheid na gegronde klachten over wetenschappelijke integriteit

Het bestuur van een wetenschappelijke instelling heeft een autonome bevoegdheid om sanctionerend op te treden bij schendingen van de wetenschappelijke integriteit binnen de instelling. Er is kritiek te beluisteren op de proportionaliteit en voorspelbaarheid van de opgelegde sancties. Is die terecht? Om die vraag te beantwoorden is empirisch onderzocht hoe instellingsbesturen gebruik maken van hun sanctionerende bevoegdheden. Grote verschillen tussen instellingsbesturen onderling in hoeverre zij na een gegronde klacht maatregelen treffen blijken er niet te zijn. Wel lijken promovendi harder te worden aangepakt dan gevestigde wetenschappers.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De onschuldpresumptie en de wisselwerking tussen strafrecht en bestuursrecht

Het bestuursstrafrecht is een levendig rechtsgebied, dat specialistisch is en heden ten dage veel voorkomt. Rechtswaarborgen spelen (hierbij) een belangrijke rol. Gedacht kan worden aan de onschuldpresumptie uit artikel 6 lid 2 EVRM, waaruit volgt dat eenieder tegen wie een vervolging is ingesteld voor onschuldig wordt gehouden, totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan. De bescherming van de onschuldpresumptie vangt aan op het moment dat kan worden gesproken van een ‘criminal charge’. Het is evenwel mogelijk dat de rechtswaarborgen uit artikel 6 EVRM, waaronder de onschuldpresumptie, aanvangen vóór het tijdstip dat formeel sprake is van een ‘criminal charge’.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Over patenten en integriteit; de affaire Plasterk in vier vragen

Ronald Plasterk trok zich inmiddels terug als premierskandidaat. Dat is verstandig, maar neemt niet weg dat er twijfels blijven. Niet langer over Plasterks geschiktheid als premier maar of hij wel hoogleraar en KNAW-lid kan blijven. In plaats van over de BBB ging het de afgelopen tijd vooral over ‘PPP’: over Plasterk, premierschap en patenten. Dat balletje ging rollen dankzij een reconstructie van NRC eerder dit jaar.2De politieke gevoeligheid zat er toen in dat Plasterk informateur was. Zijn ster was nadien verder gestegen. Ronald werd serieus verhandeld als kandidaat-premier van de onlangs beklonken coalitie van PVV, NSC, VVD en BBB. Inmiddels maakte Plasterk bekend dat hij zich terugtrekt. Dat is verstandig, maar neemt niet weg dat er twijfels blijven. Niet langer over Plasterks geschiktheid als premier maar of hij wel hoogleraar en KNAW-lid kan blijven.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Over de toekomst van de kroongetuigenregeling

 Demissionair Minister van Justitie & Veiligheid Yesilgöz zond op 4 november 2022 een brief aan de Tweede Kamer met een voorstel voor de verbetering van de kroongetuigenregeling. In deze bijdrage nemen de auteurs een voorschot op de discussie die hopelijk en ongetwijfeld bij de parlementaire behandeling van dit wetsvoorstel zal volgen. Zij gaan in op de vijf meest genoemde argumenten tegen het onderhandelen met kroongetuigen en het gebruik van kroongetuigenverklaringen. Zij bespreken deze bezwaren in algemene zin en bezien in het licht van de huidige wettelijke regeling. De auteurs beschrijven vervolgens hoe een toekomstige wettelijke regeling beter tegemoet kan komen aan de bezwaren en het gewenste effect in de aanpak van ondermijnende criminaliteit kan bereiken.

Read More
Print Friendly and PDF ^