Artikel: Klassenjustitie, witteboordencriminaliteit en de Goddelijke Komedie

De afdoening van de witwasstrafzaak tegen ING was voor de Kamerleden Nispen en Buitenweg aanleiding om een Kamermotie in te dienen waarin werd gevraagd om een onderzoek naar klassenjustitie in Nederland. Was de transactie van € 775 miljoen tegen de bank (rechtspersoon) en het niet vervolgen van bestuurders een voorbeeld van ‘illegitieme bevoordeling van de heersende klasse in de Nederlandse strafrechtketen’, oftewel klassenjustitie? En is de afdoening illustratief voor een breder patroon van bevoordeling van wittenboordencriminelen? Het verkennende kwalitatieve onderzoek biedt een zeer lezenswaardige verkenning van het concept van klassenjustitie, verschijningsvormen en mogelijke verklaringen. Een eenduidig antwoord op de vraag die de aanleiding was voor het onderzoek – is er sprake van klassenjustitie bij wittenboordencriminaliteit – moeten de onderzoekers echter schuldig blijven.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Reguleren met de meldingsplicht

De meldingsplicht is de afgelopen dertig jaar een even populair als problematisch instrument gebleken. De wettelijke verplichting om een voorgenomen activiteit aan het bevoegde gezag kenbaar te maken, biedt de mogelijkheid voor het bevoegd gezag om zonder tijdrovende vergunningprocedures toch op de hoogte te zijn van geplande activiteiten. Door een ‘stormachtige groei’ ofwel ‘wildgroei’ is echter een grote diversiteit in meldingenstelsels ontstaan met een ‘lappendeken in de rechtsbescherming’ als gevolg. De meldingsplicht is daarom wel getypeerd als een ‘schimmig’ en ‘ongedefinieerd instrument’. Onder aanvoering van staatsraad advocaat­generaal (A­G) Widdershoven, die in zijn conclusie voor de Afdeling bestuursrechtspraak vier categorieën van meldingenstelsels onderscheidde, hebben verschillende auteurs in de rechtswetenschappelijke literatuur deze diversiteit gesystematiseerd. Daarmee is de problematiek echter niet opgelost.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Nemo tenetur-rechtspraak Hoge Raad doorstaat Straatsburgse toets, soort van

Op 4 oktober jl. heeft het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) uitspraak gedaan in de zaak De Legé tegen Nederland.1 In deze fiscale boetezaak had verzoeker De Legé verzuimd om door de Belastingdienst voor de belastingheffing gevorderde relevante informatie te verstrekken, te weten bankafschriften van een bankrekening die hij in Luxemburg aanhield. Naar de uitkomst van deze zaak werd in bepaalde kringen met veel belangstelling uitgekeken, omdat de uitleg die zowel door de civiele, de fiscale als de strafkamer van de Hoge Raad aan het nemo tenetur-beginsel wordt gegeven niet vrij is van kritiek.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een groen-criminologisch perspectief op de Omgevingswet

Het is de verwachting dat de Omgevingswet op 1 juli 2023 in werking zal treden. Met betrekking tot de handhaving van deze wet kunnen twee typen worden onderscheiden, namelijk bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving. De Omgevingswet is bestuursrechtelijk van aard, waardoor het primaat ligt bij de bestuursrechtelijke handhaving. Strafrechtelijke handhaving is echter eveneens mogelijk. In deze bijdrage wordt de bescherming van dieren in de Omgevingswet onderzocht vanuit een groen-criminologisch perspectief. Vanuit dit perspectief bestaat een voorkeur voor strafrechtelijke handhaving. Toegepast op de bescherming van dieren in de Omgevingswet dient naar onze mening het primaat te liggen op strafrechtelijke in plaats van bestuursrechtelijke handhaving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Overzicht stand van zaken duurzaamheidsverslaggeving

De ontwikkelingen rond duurzaamheidsverslaggeving gaan erg snel, vooral binnen de EU. Vorig jaar is in dit tijdschrift (TvJ 2021/3) ingegaan op het voorstel van de Europese Commissie voor een EU richtlijn duurzaamheidsrapportages. Sindsdien is het bijzonder snel gegaan, zeker naar Europese wetgevingsbegrippen,. De definitieve EU richtlijn duurzaamheidsrapportages (EU Corporate Sustainability Reporting Directive; EU CSRD) verschijnt eind 2022 en vervolgens zal binnen 18 maanden de implementatie daarvan in de nationale wetgeving van de lidstaten moeten plaatsvinden. Dit omdat deze nieuwe wetgeving al vanaf verslagjaar 2024 in werking zal gaan treden.

Read More
Print Friendly and PDF ^