Fraudehelpdesk (voorlopig) uit de financiële zorgen

Burgers en bedrijven kunnen mede dankzij een bijdrage van het Rijk gebruik blijven maken van de fraudehelpdesk. Dankzij een bijdrage van het ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J) en Economische Zaken (EZ) is het meldpunt voor fraude in ieder geval voor dit en volgend jaar uit de financiële zorgen. Dat schrijft minister Kamp (EZ) woensdag 10 april 2013 aan de Tweede Kamer.

Voorlichting over schade verhalen

'Opgelicht worden is niet alleen heel vervelend, het kost burgers en bedrijven ook tijd en geld,' aldus minister Kamp. 'Via de fraudehelpdesk krijg je tips over hoe je je geld terug kunt krijgen. Tegelijkertijd krijgt de overheid nuttige informatie die we nodig hebben om fraude te kunnen bestrijden.' Bij de fraudehelpdesk kun je terecht als je de dupe bent geworden van oplichting of fraude. Medewerkers van het meldpunt geven voorlichting over manieren waarop schade verhaald kan worden en verwijzen indien mogelijk door naar politie of bijvoorbeeld de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Toename aantal klachten cybercrime

Steeds meer mensen weten de fraudehelpdesk te vinden: in 2011 kwamen er 10.000 meldingen binnen, in 2012 waren dat er al ruim 26.000. Met name klachten over cybercrime name toe, van 2.000 naar 9.000 meldingen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie draagt 750.000 euro bij, EZ 250.000 euro. Het bedrijfsleven zelf draagt 200.000 euro bij. Met een begroting van 1,2 miljoen euro kan de helpdesk in ieder geval dit en volgend jaar door. Financiële steun voor de helpdesk was een duidelijke wens van een meerderheid van de Tweede Kamer.

Bron: Rijksoverheid

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF