Daling aantal meldingen van identiteitsfraude

In 2015 heeft het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten (CMI) in totaal 805 meldingen van identiteitsfraude ontvangen. Dat is een daling ten opzichte van 2014 toen het nog om 844 meldingen ging. Dit blijkt uit het Jaarverslag 2015 van het CMI.  Veruit de meeste meldingen zijn meldingen over identiteitsfraude en worden gedaan door burgers. Slechts een klein aantal meldingen gaan over fouten in registraties. Er zijn enkele meldingen gedaan namens een bedrijf of door een gemachtigde. Bij een groot deel van de meldingen is het identiteitsbewijs betrokken, waarbij het in de meeste gevallen een kopie van het identiteitsdocument betrof. Fraudeurs vragen bijvoorbeeld kopieën van identiteitsdocumenten op via verhandelsites als Marktplaats.

 

1

 

In enkele gevallen ging het om een gestolen of vermist document en soms een origineel document, vaak misbruikt door een bekende van het slachtoffer. Naast fraude met identiteitsdocumenten vindt veel fraude plaats met openbare gegevens, zoals bestellingen op iemands naam, waar NAW gegevens voor nodig zijn, die bijv. via telefoonboek te vinden zijn.

In onderstaande tabel is het fraudemiddel aangegeven, dit op basis van de meldingen van slachtoffers.

 

2

 

De toenemende digitalisering heeft invloed op de meldingen: steeds meer zaken worden op afstand geregeld zonder verschijning in persoon, zoals de afsluiting van telefoonabonnementen, openingen van bankrekeningen of het aangaan van leningen. Het is dan moeilijk vast te stellen of de persoon is wie hij zegt dat hij is, waardoor de kans op identiteitsfraude groter is in deze sectoren.

 

Print Friendly and PDF