Cursus Introductie tot het nieuwe Wetboek van Strafvordering

Er komt een nieuw Wetboek van Strafvordering aan! Met verschillende cursussen maken we professionals wegwijs in de wijzigingen die dit nieuwe wetboek met zich brengt en de impact voor hun werk. Het doel van is een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van de nieuwe regelingen, de wijze waarop de veranderde onderdelen van het strafproces op elkaar ingrijpen en deze informatie panklaar aan deelnemers aan te leveren. Hiertoe maken de docenten, experts in het strafprocesrecht, gebruik van uitgebreide hand-outs. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan alle wijzigingen, maar dit wordt gedaan vanuit de perspectieven van alle betrokken procesdeelnemers. Aan bod komen toekomstige rollen, verantwoordelijkheden en nieuwe werkwijzen. De cursussen zijn praktisch ingestoken: de praktische veranderingen en uitdagingen voor de strafrechtpraktijk voor de betrokken procesdeelnemers en organisaties worden gehandeld. Er is voldoende ruimte zijn voor het stellen van vragen, het voorleggen van casussen en discussie met de docenten en mede deelnemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cursus Europees Strafrecht van A - Z voor de strafrechtspraktijk

De strafrechtspraktijk gaat interessante tijden tegemoet. Anders dan in andere rechtsgebieden zijn we in het strafrecht nog niet zo gewend aan rechtstreekse werking van richtlijnen en bemoeienis van het EU Hof van Justitie bij de interpretatie ervan. Met ingang van 1 december 2014 heeft het Hof van Justitie echter volledige jurisdictie gekregen over EU-regelgeving op strafrechtelijk gebied. Op 1 juni 2021 is het Europees Openbaar Ministerie (EOM) van start gegaan. Daardoor spelen het EU recht en het HvJ EU een steeds belangrijker rol in het strafrecht. Ook als het om de ontwikkeling van strafprocessuele waarborgen gaat, een gebied waar voorheen vooral het EHRM de scepter zwaaide. Dit toenemende belang van het EU recht maakt dat het voor alle bij het strafproces betrokken partijen van belang is te begrijpen hoe het EU recht werkt en wat dit kan betekenen voor de strafpraktijk. Op deze en andere vragen wordt in deze cursus ingezoomd. De focus ligt daarbij op de formele / processuele aspecten van het Unierecht. Ook de wisselwerking tussen de jurisprudentie van de Hoge Raad, het EHRM en het HvJ EU komt in dit verband aan de orde.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Beslissingen over vervolging in het nieuwe Wetboek van Strafvordering (dag 3 van Leergang Het Nieuwe Wetboek van Strafvordering)

In deze cursus staat de vervolgingsbeslissing centraal binnen het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Aan bod komen het vernieuwde vervolgingsbegrip, het (voorwaardelijk) sepot en de buitengerechtelijke afdoening. De docenten bespreken de beginselen van een goede procesorde en de rechterlijke toetsing van vervolgingsbeslissingen, waaronder die van hoge transacties en ontnemingsschikkingen. Ook worden de voorwaardelijke strafbeschikking en de bijbehorende omzettingsprocedure behandeld. Verder is er aandacht voor het beklag over niet-opsporen of niet-vervolgen, en voor de juridische inbedding van procesafspraken in het nieuwe wetboek. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan alle wijzigingen, maar dit wordt gedaan vanuit de perspectieven van alle betrokken procesdeelnemers. Aan bod komen toekomstige rollen, verantwoordelijkheden en nieuwe werkwijzen. De cursussen zijn praktisch ingestoken: de praktische veranderingen en uitdagingen voor de strafrechtpraktijk voor de betrokken procesdeelnemers en organisaties worden gehandeld. Er is voldoende ruimte zijn voor het stellen van vragen, het voorleggen van casussen en discussie met de docenten en mede deelnemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cursus Berechting in het nieuwe Wetboek van Strafvordering

Deze cursus behandelt de zitting en de regievoering in het vernieuwde Wetboek van Strafvordering. Deelnemers krijgen inzicht in de gefaseerde voorbereiding van de terechtzitting, waaronder de procesinleiding, oproeping en schriftelijke regierondes. Aan bod komen de nieuwe rol van de voorzitter, het oproepen en horen van getuigen, en audiovisuele verslaglegging. De beweging naar voren wordt besproken aan de hand van de opheffing van pro forma-zittingen, de negentigdagentermijn en de regie door de rechter-commissaris. Verder is er aandacht voor getuigencriteria (zoals in Keskin), bewijsvoering, motivering, processuele sancties en schadevergoeding bij schending van de redelijke termijn. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan alle wijzigingen, maar dit wordt gedaan vanuit de perspectieven van alle betrokken procesdeelnemers. Aan bod komen toekomstige rollen, verantwoordelijkheden en nieuwe werkwijzen. De cursussen zijn praktisch ingestoken: de praktische veranderingen en uitdagingen voor de strafrechtpraktijk voor de betrokken procesdeelnemers en organisaties worden gehandeld. Er is voldoende ruimte zijn voor het stellen van vragen, het voorleggen van casussen en discussie met de docenten en mede deelnemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cursus Jeugdigen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering

Deze cursus gaat in op de bijzondere bepalingen voor jeugdigen in het nieuwe Wetboek van Strafvordering. Centraal staan de nieuwe structuur (Boek 6, Hoofdstuk 1), de indeling naar leeftijdsgroepen (12-minners, 12-18 jaar en 18-23 jaar), en de lex specialis-regelingen ten opzichte van de algemene bepalingen. Aan bod komen onder meer het recht op rechtsbijstand, bijzondere schorsingsvoorwaarden, de Halt-afdoening, regels rond voorlopige hechtenis, en de rol van de Raad voor de Kinderbescherming. Ook wordt besproken wanneer adolescenten volgens jeugdrecht kunnen worden berecht, en hoe de betrokkenheid van ouders of een persoon naar keuze juridisch is vormgegeven. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan alle wijzigingen, maar dit wordt gedaan vanuit de perspectieven van alle betrokken procesdeelnemers. Aan bod komen toekomstige rollen, verantwoordelijkheden en nieuwe werkwijzen. De cursussen zijn praktisch ingestoken: de praktische veranderingen en uitdagingen voor de strafrechtpraktijk voor de betrokken procesdeelnemers en organisaties worden gehandeld. Er is voldoende ruimte zijn voor het stellen van vragen, het voorleggen van casussen en discussie met de docenten en mede deelnemers.

Read More
Print Friendly and PDF ^