Europese Unie stelt schending en omzeiling van EU-sancties strafbaar

De Raad en het Europees Parlement hebben een EU-richtlijn aangenomen waarmee schendingen of omzeiling van EU-sancties in de EU-lidstaten vervolgd kan worden. Bepaalde acties, zoals het helpen omzeilen van een reisverbod, de handel in gesanctioneerde goederen of het verrichten van verboden financiële activiteiten, worden door de nieuwe regels in alle EU-lidstaten als strafbare feiten beschouwd. Ook het aanzetten tot, hulp bij en medeplichtigheid aan deze feiten worden strafbaar gesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rechtsmacht: HR over toepasselijkheid van Nederlandse strafwet op gedragingen die buiten NL hebben plaatsgevonden en deel uitmaken van strafbaar feit dat op in NL gelegen plaatsen is gepleegd

Hoge Raad 16 april 2024, ECLI:NL:HR:2024:611

De Hoge Raad herhaalt eerdere overwegingen met betrekking tot de toepasselijkheid van de Nederlandse strafwet op gedragingen die buiten Nederland hebben plaatsgevonden en deel uitmaken van een strafbaar feit dat op in Nederland gelegen plaatsen is gepleegd. ’s Hofs oordeel dat het OM wegens het ontbreken van rechtsmacht niet-ontvankelijk is in de vervolging van het ten laste gelegde behulpzaam zijn “bij het zich verschaffen van toegang tot en/of doorreis door Duitsland” getuigt van een onjuiste rechtsopvatting. Aan verdachte wordt immers ook verweten dat hij een ander behulpzaam is geweest bij het zich verschaffen van toegang tot en doorreis door Nederland, en dat hij, zoals ook is bewezenverklaard, daartoe zijn voertuig ter beschikking heeft gesteld en samen met die ander na eerdere aanhouding in Duitsland verder is gereisd met als bestemming Rotterdam/Oosterschelde-gebied.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Eisen die aan herzieningsaanvraag worden gesteld

Hoge Raad 16 april 2024, ECLI:NL:HR:2024:610

Alleen een herzieningsaanvraag die aan de door de Hoge Raad gestelde motiveringseis voldoet, kan in behandeling worden genomen. Een aanvraag die onvoldoende is gemotiveerd, is niet een aanvraag als in de wet bedoeld. Dit betekent dat indien een aanvraag een beroep doet op een met stukken onderbouwd gegeven a.b.i. art. 457 lid 1 sub c Sv, (a) aanvraag een nauwkeurige omschrijving moet bevatten van dit gegeven (novum) en dat dus niet kan worden volstaan met verwijzing naar bijgevoegde stukken waaruit zo’n novum zou moeten blijken; (b) aanvraag de redenen moet vermelden waarom novum tot één van (in art. 457 lid 1 sub c Sv) genoemde beslissingen zou hebben kunnen leiden; (c) aanvraag, indien deze ertoe strekt bewijsvoering aan te tasten, met voldoende precisie moet uiteenzetten (i) waarom bepaald onderdeel van bij aanvraag gevoegde stukken leidt tot ernstige twijfel aan juistheid van nauwkeurig aangeduid gedeelte van bewijsvoering, en (ii) waarom dat leidt tot ernstig vermoeden dat onderzoek van zaak, als dat gegeven toen bekend was geweest, zou hebben geleid tot vrijspraak. Alleen als een aanvraag aan deze eisen voldoet, kan de Hoge Raad beoordelen of de aanvraag gegrond is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Functioneel daderschap in het bestuursstrafrecht

In de nieuwste editie van De Gemeentestem is wederom een artikelnoot geschreven door Mark Hornman en Benny van der Vorm over de toepassing van de IJzerdraad-criteria in twee uitspraken van de Afdeling, namelijk de 'Rijsbergense drugslozing' en de 'Losserse bouwstop'. De auteurs zijn (nog steeds) van mening dat de Afdeling er in de uitspraken over de Weerselose marktreclame en de Amsterdamse woonruimteontrekking goed aan heeft gedaan om aansluiting te zoeken bij de strafrechtelijke criteria voor functioneel daderschap, zeker omdat het (bestraffende) bestuursrecht niet nodeloos moet afwijken van het strafrecht. Eén zwaluw maakt echter nog geen zomer en er zijn nog een aantal aspecten waarbij de Afdeling meer klare wijn moet gaan schenken in haar komende jurisprudentie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: ‘Risicomanagement zonder de juiste bedrijfscultuur is waardeloos’

Goed risicomanagement draait om het beheren van risico's én het creëren van kansen. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur, zegt voormalig advocaat Sietze Hepkema in gesprek met het tijdschrift Compliance, Ethics & Sustainability (CES).

Read More
Print Friendly and PDF ^