Artikel: Wetsvoorstel Handhaving sociale zekerheid, balans of nieuwe disbalans

Het socialezekerheidsstelsel in Nederland kent een groot aantal bijzondere wetten waarin de rechten en plichten van een uitkeringsgerechtigde zijn neergelegd. Alhoewel deze wetten elk zien op een specifieke doelgroep en door verschillende uitvoeringsorganisaties worden uitgevoerd (UWV, SVB, gemeenten) hebben zij ook een gemene deler, namelijk de inlichtingenplicht. Deze plicht houdt in dat een uitkeringsgerechtigde op verzoek of uit eigen beweging een uitkeringsinstantie mededeling doet van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op het recht op uitkering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Uitkeringsfraude: Verdenking medeplegen schending inlichtingenplicht van de partner van de verdachte: niet bewezen dat verdachte wist dat haar partner uitkering genoot

Rechtbank Rotterdam 28 september 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:10013

Voor een bewezenverklaring van zowel feit 1 als feit 2 is essentieel dat kan worden vastgesteld dat de verdachte in de betreffende periode wetenschap had van de uitkering van de medeverdachte en vervolgens pas of zij ook wetenschap had van het bestaan van de bijbehorende inlichtingenplicht en het schenden daarvan. De rechtbank is van oordeel dat juist de wetenschap dat de verdachte een bijstandsuitkering kreeg, niet uit het dossier volgt. Het dossier bevat een slecht leesbare screenshot waaruit zou moeten blijken van een zoekopdracht die de verdachte, tijdens haar baan bij de gemeente, in Suwinet heeft uitgevoerd met het BSN-nummer van de medeverdachte. Onduidelijk is echter welke informatie de verdachte met deze zoekopdracht heeft gezien. Bovendien vond deze zoekopdracht plaats voordat de uitkering aan de medeverdachte werd toegekend.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bijstandsfraude & impact jarenlange passieve houding van de uitkeringsinstantie

Rechtbank Zeeland-West-Brabant 3 augustus 2023, ECLI:NL:RBZWB:2023:5456

Verdachte heeft zich gedurende een periode van bijna elf jaar schuldig gemaakt aan bijstandsfraude door niet op te geven dat zij een gezamenlijke huishouding voerde met iemand anders. De rechtbank betrekt in de strafoplegging ook de omstandigheid dat de uitkeringsinstantie niet schadebeperkend heeft opgetreden door gedurende de bewezenverklaarde periode bijvoorbeeld geen enkel wijzigingsformulier te sturen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bijstandsgerechtigde kan voortaan met pinopnames gokinkomsten aannemelijk maken

Iemand die bijstand ontvangt en gokt, kan voortaan aan de hand van pinopnames in een gokinstelling aannemelijk maken welke bedragen hij of zij heeft ontvangen. De Centrale Raad van Beroep (CRvB) komt tot dit oordeel. Hierdoor kan het recht op bijstand worden vastgesteld. Een bijstandsgerechtigde hoeft dus niet meer de volledige bijstand terug te betalen over de maanden waarin hij of zij in een gokinstelling heeft gegokt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wetsvoorstel Wijziging van de Participatiewet met betrekking tot fraudevorderingen ingetrokken

Het kabinet heeft het wetsvoorstel Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets en het beperken van het verbod tot medewerking aan een schuldregeling bij een fraudevordering tot gevallen van opzet of grove schuld bij brief van 16 februari 2022 ingetrokken. Het wetsvoorstel zou de Participatiewet wijzigen waarmee openstaande vorderingen die zijn ontstaan wegens schending van de inlichtingenplicht in de sociale zekerheid worden uitgesloten van de vermogenstoets. Het wetsvoorstel had als doel het wegnemen van de onterecht gunstige positie van mensen met fraudevorderingen bij de toegang tot het recht op bijstand zodat belanghebbenden worden geprikkeld om het (in het bezit gebonden) vermogen aan te wenden en (daarmee) de fraudevorderingen af te lossen en uitkeringsinstanties worden gestimuleerd om actief invulling te blijven geven aan de handhaving. Met deze wijziging zou worden tegemoetgekomen aan wensen van de Tweede Kamer en de uitkeringsinstanties om effectiever op te kunnen treden bij de handhaving en naleving van verplichtingen in de Participatiewet.

Read More
Print Friendly and PDF ^