Column: Powerplay vs. magistratelijkheid, ja ook bij de opsporing

Door Lauren Dallau, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Het jaar 2015 was het jaar van het verschoningsrecht. Er verschenen diverse uitspraken van de Hoge Raad met betrekking tot deze kwestie en advocatuur en Openbaar Ministerie stonden lijnrecht tegenover elkaar. In de rechtszaal is dit regelmatig nog steeds zo, maar hoe gaat het eigenlijk tijdens het opsporingsonderzoek?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bestuursrechtelijke criminologie: relevant voor het bijzondere strafrecht?

Op 26 april 2018 verscheen het ‘Nader Rapport bestuurlijke boetestelsels’ van het kabinet. Dit rapport is de langverwachte reactie op het ongevraagde advies inzake sanctiestelsels van de Afdeling advisering van de Raad van State. Uit het nadere rapport van het kabinet blijkt enerzijds dat de boetehoogtes – bestuurlijke boete en geldboete – dienen te worden geharmoniseerd en anderzijds dat het kabinet er niet in is geslaagd om een eenduidig criterium aan te wijzen in de keuze tussen bestuursrecht en strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Noot bij uitspraak over vaststelling wanneer sprake is van verhoor waarvoor cautieplicht geldt

In de uitspraak van 27 juni 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:2115) oordeelt de Afdeling dat naar objectieve maatstaven door een redelijk waarnemer kan worden vastgesteld wanneer sprake is van een verhoor in de zin van art. 5:10 Awb en dat de verklaring die de betrokkene (voordien) onder dwang of zonder cautie heeft afgelegd niet mag worden gebruikt voor bestraffing. Rogier Stijnen bespreekt deze nieuwe lijn van de Afdeling.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Verdisconteren van medewerking in de boetehoogte

In deze bijdrage staat de mate waarin de overtreder meewerkt ‘bij de vaststelling van de overtreding’ als boeteverlagende omstandigheid centraal. De financieel toezichthouders, De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), dienen deze medewerking te betrekken bij het bepalen van de boetehoogte. De auteurs zetten deze boeteverlagende omstandigheid af tegen de medewerkingsplicht van ondernemingen en natuurlijk personen die zich op de financiële markten begeven, waarna een uitstapje wordt gemaakt naar het mededingings- en strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het kabinetsstandpunt over de verhouding tussen bestuurs- en strafrecht

Wat in het standpunt als eerste opvalt is dat afstand wordt genomen van het in 2008 geïntroduceerde criterium van de open of besloten context als vertrekpunt voor de keuze tussen de twee sanctiestelsels. Het kabinet heeft echter niet in plaats daarvan een nieuw algemeen geldend criterium gevonden.

Read More
Print Friendly and PDF ^